Antioxidanten: de beste vruchten en bessen

Verborgen ontstekingen kunnen schade aanrichten in het lichaam en onder andere infecties, kanker, hart- en vaatziekten, diabetes en dementie veroorzaken. Recent onderzoek heeft aangetoond dat sommige voedingsmiddelen grote aantallen vrije radicalen en hevige ontstekingen veroorzaken.

Er zijn ook voedingsmiddelen die ons zo belangrijke afweersysteem versterken en ontstekingen kunnen voorkomen en zelfs genezen.

Antioxidanten

Ontstekingsremmend zijn onder andere antioxidanten.

In veel voedsel zijn zogeheten antioxidanten te vinden. Enkele stoffen die fungeren als antioxidanten zijn bijvoorbeeld de vitamines A, B2, B5, C en E, riboflavine en selenium. Ook koper, mangaan en zink spelen een belangrijke rol, want deze stoffen zijn onderdeel van meerdere verbindingen met een antioxiderend effect. De verschillende soorten antioxidanten werken samen als een team. Daarom moet je voor een maximaal effect alle soorten binnenkrijgen.

Het lichaam kan zelf antioxidanten aanmaken, maar de aanmaak neemt al na het 25e levensjaar af. Daarom moeten we genoeg antioxidanten binnenkrijgen via onze voeding.

Welk voedsel bevat antioxidanten?

Groenten, kruiden, specerijen, noten en vooral fruit en met name bessen zijn rijk aan antioxidanten. Kies wat je lekker vindt en varieer al naargelang het seizoen. Kies fruit in alle kleuren van de regenboog, zodat je ruime hoeveelheden van verschillende soorten antioxidanten binnenkrijgt.

Sommige soorten bevatten zoveel bestrijdingsmiddelen dat je beter alleen de biologisch geteelde variant kunt eten. Hieronder zijn ze vermeld met de toevoeging ‘kies bio’. Als je geen biologische variant kunt vinden, kies dan een andere, liefst onbespoten vrucht. Een diepvries- alternatief is ook een prima keuze. Ook gedroogde vruchten zijn een goede bron van antioxidanten.

De beste vruchten en bessen

  • Aardbeien (kies bio)
  • Abrikozenappels (kies bio)
  • Aroniabessen
  • Bananen
  • Bosbessen
  • Bramen
  • Citroenen
  • Cranberry’s
  • Dadels
  • Duindoornbessen
  • Frambozen
  • Gojibessen
  • Granaatappels
  • Grapefruits
  • Kersen
  • Kiwi’s
  • Kruisbessen
  • Kwetsen
  • Nectarines (kies bio)
  • Peren
  • Perziken (kies bio)
  • Pruimen
  • Rode druiven (kies bio)
  • Rozijnen
  • Sinaasappels
  • Vossenbessen (rode bosbessen)
  • Zwarte bessen

Meer tips voor een lang, gelukkig en gezond leven?

Drink meer koffie - Bertil Marklund

In dit boek legt dr. Bertil Marklund uit op welke 10 gebieden we meer moeten focussen om ons leven te verlengen en ons geluk te vergroten. Bestel jouw exemplaar bij onze webshop Boekenwereld.com voor € 15

Ook gezonder eten?

Op zoek naar de lekkerste recepten en betrouwbare informatie? Mis onze gratis nieuwsbrief dan niet en meld je nu aan!