Vezels en probiotica: dit eet je voor een goede gezondheid

Voedingsvezels zijn koolhydraten die niet in de dunne darm kunnen worden afgebroken en min of meer in dezelfde staat de dikke darm bereiken. Sommige vezels stimuleren de peristaltiek en bevorderen de spijsvertering. Andere vezels dragen bij aan een evenwichtige bloedsuikerspiegel en verlagen het cholesterolniveau.

In onze darmen leven onvoorstelbare aantallen goede bacteriën. Deze zorgen ervoor dat belangrijke stoffen uit de voeding opgenomen worden door het lichaam, zodat het krijgt wat het nodig heeft. Een bacterievriendelijk dieet dat rijk is aan vezels zorgt ervoor dat onze waardevolle bacteriën optimaal kunnen samenwerken met ons immuunsysteem.

In de westerse wereld eten de meeste mensen nog niet de helft van de aanbevolen hoeveelheid vezels (bijvoorbeeld drie sneeën bruin brood per dag), waardoor het risico op ziekte ontstaat. Om je gezondheid te bevorderen is het dus belangrijk om over te schakelen op een vezelrijk dieet.

Uit onderzoek blijkt

Uit een Amerikaans onderzoek, waarin 75.000 vrouwen 10 jaar lang werden gevolgd, bleek dat de consumptie van vezelrijke volkorenproducten het risico op hart- en vaatziekten verkleinde.

Een grotere inname van vezels kan ook het risico op diabetes, endel-, dikkedarm- en borstkanker verkleinen en zo het leven verlengen.

Probiotica

Een dagelijkse dosis nuttige bacteriën, oftewel probiotica (lacto-, acidofilus- en bifidusbacteriën) is goed voor de darmflora. Schadelijke bacteriën kunnen gifstoffen uitscheiden, zogeheten endotoxines, die in het lichaam ontstekingen kunnen veroorzaken. Vezels en probiotica beschermen daartegen en helpen zo ook het ontstaan van chronische ziekten te bestrijden, wat uiteindelijk het leven kan verlengen.

Probiotica zitten vooral in zure voedingsmiddelen die zijn gefermenteerd door blootstelling aan bacteriën, zoals zuurkool, karnemelk en yoghurt, maar ook in bijvoorbeeld uien en tomaten.

Vezelrijke voedingsmiddelen

Volkorenproducten

  • bulgur
  • gierst
  • muesli naturel
  • quinoa
  • roggevlokken
  • tarwekiemen
  • volkorenbrood
  • volkoren havermout
  • volkoren ontbijtgranen
  • volkorenpasta
  • zilvervliesrijst

Fruit, groente, zaden

  • aardperen
  • asperges
  • bananen (onrijp)
  • bonen
  • erwten
  • knoflook
  • koolgroenten
  • lijnzaad
  • linzen
  • prei
  • rode ui
  • wortels

Van veel vezelrijke producten kun je zoveel eten als je wilt. Sommige vezelrijke voedingsmiddelen kunnen bij grote consumptie winderigheid, een opgeblazen gevoel en buikpijn veroorzaken. Deze eventuele bijwerkingen verschillen van persoon tot persoon, dus ontdek zelf wat bij je past.

Meer tips voor een lang, gelukkig en gezond leven?

Drink meer koffie - Bertil Marklund

In dit boek legt dr. Bertil Marklund uit op welke 10 gebieden we meer moeten focussen om ons leven te verlengen en ons geluk te vergroten. Een korte gids voor een lang leven! Bestel jouw exemplaar bij onze webshop Boekenwereld.com.

Vanaf 9,99 Laagste prijsgarantie Veilig winkelen, bestellen en betalen

Ook gezonder eten?

Op zoek naar de lekkerste recepten en betrouwbare informatie? Mis onze gratis nieuwsbrief dan niet en meld je nu aan!