Koffie drinken gezond? 5 positieve effecten

Zweden zijn de op een na grootste koffiedrinkers ter wereld (na de Finnen), en daar mogen wij een voorbeeld aan nemen. Koffie bevat naast cafeïne ook antioxidanten, en uit meerdere onderzoeken is gebleken dat koffie wel degelijk goed is voor de gezondheid. Cafeïne heeft een oppeppend effect, en antioxidanten versterken het immuunsysteem en bestrijden ontstekingen.

Een kop koffie bevat gemiddeld 100-150 mg cafeïne en het effect van één kop kan meerdere uren aanhouden. Dat verklaart waarom sommige mensen moeilijk in slaap komen als ze in de namiddag nog koffie hebben gedronken.

Er is veel wetenschappelijk bewijs voor dat een matige koffieconsumptie van 3 tot 4 koppen per dag goed is voor de gezondheid. Koffie is dus aan te raden, mits je ervan houdt en je er geen maagklachten of andere bijwerkingen van krijgt. Pas wel op voor koffiedrankjes, die vaak grote hoeveelheden suiker en verzadigd vet in de vorm van melk of room bevatten. Ook het koekje of gebakje bij de koffie kun je beter laten staan.

Omdat uit onderzoek is gebleken dat ook cafeïnevrije koffie positieve effecten op de gezondheid heeft, is niet precies bekend welke stof koffie zo gezond maakt. Waarschijnlijk is het gezonde effect vooral toe te schrijven aan antioxidanten.

Uit onderzoek blijkt het volgende over het drinken van koffie.

1. Verkleint het risico op diabetes

Uit een grootschalige Amerikaanse studie onder 125.000 personen die 20 jaar lang werden gevolgd, bleek dat één extra kop koffie per dag het risico op diabetes verkleinde, ongeacht de hoeveelheid koffie die de deelnemers voor aanvang van het onderzoek dronken.

Uit een nog uitgebreider onderzoek onder circa 450.000 personen bleek dat degenen die 3 tot 4 koppen koffie per dag dronken minder risico hadden op diabetes dan degenen die 0 tot 2 koppen koffie per dag dronken.

2. Minder risico op beroerte

Uit een onderzoek onder 80.000 vrouwen die gedurende 20 jaar werden gevolgd bleek dat degenen die 2 tot 3 koppen koffie per dag dronken bijna 20 procent minder risico liepen op een beroerte dan vrouwen die zelden koffie dronken. Interessant daarbij was dat ook cafeïnevrije koffie het risico op beroertes verkleinde, hoewel in mindere mate dan gewone koffie.

3. Minder risico op alzheimer

Een onderzoek in Zweden en Finland toonde aan dat personen van middelbare leeftijd die 3 tot 5 koppen koffie per dag dronken 60 procent minder risico hadden op alzheimer, vergeleken met mensen die 0 tot 2 koppen koffie per dag dronken. De verklaring daarvoor is vermoedelijk dat het hoge gehalte aan antioxidanten in koffie de hersenen beschermt.

4. Minder risico op parkinson

Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat cafeïne het risico op parkinson kan verkleinen. Proefpersonen die 3 koppen koffie per dag dronken hadden 50 procent minder risico op deze ziekte.

5. Minder risico op terugkerende kanker

Uit een onderzoek in de Zweedse stad Lund onder vrouwen die borstkanker hadden gehad bleek dat de vrouwen die dagelijks meer dan 2 koppen koffie dronken minder risico hadden op een terugval. Uit een ander onderzoek kwam naar voren dat koffie ook het risico op terugkerende dikkedarmkanker kan verkleinen.

Meer tips voor een lang, gelukkig en gezond leven?

Drink meer koffie - Bertil Marklund

In dit boek legt dr. Bertil Marklund uit op welke 10 gebieden we meer moeten focussen om ons leven te verlengen en ons geluk te vergroten. Bestel jouw exemplaar bij onze webshop Boekenwereld.com voor € 15

Ook gezonder eten?

Op zoek naar de lekkerste recepten en betrouwbare informatie? Mis onze gratis nieuwsbrief dan niet en meld je nu aan!