Een strak lichaam? Ramses Jedeloo motiveert en helpt je!

Ramses Jedeloo (1975) is auteur, spreker, fitnessmodel en CEO van The Bootcamp Club. Hij studeerde Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Na zijn studie werkte hij tien jaar als zelfstandig hoofdredacteur en uitgever van verschillende magazines. In 2010 besloot hij zijn uitgeverij te verkopen en zijn passies voor ondernemen en sport te verenigen in The Bootcamp Club. In zijn boek STRK PLN geeft hij je een kick-start voor een gezonder leven waarbij de focus ligt op gedragsverandering, gezonde voeding en intensieve training. Op motiverende wijze trekt hij je over de drempel om aan een strak lichaam te werken. Het boek staat boordevol basisinformatie en praktische tips en bevat een helder coachingsplan waardoor iedereen het volhoudt om gezonder te leven. Inclusief gouden tips van o.a. Vivian Reijs en Carlos Lens. In het eerste hoofdstuk, Motivatie, dat je hieronder leest, helpt hij je over de drempel!

Motivatie voor een strak lichaam

Van uitstel komt afstel. Als je nu niet begint, wanneer dan wel? Er is altijd wel wat, een beter moment komt niet. Vandaag kun je starten met je nieuwe leven. Waarom niet? Ja, nu kun je duizend excuses aandragen. En geloof me, ik heb ze allemaal al gehoord.

‘Als de zomer voorbij is, stop ik met roken. Nu het nog terrasweer is, lukt me dat toch niet. Bij een rosétje hoort nou eenmaal een sigaret. En eigenlijk moet ik ook afvallen. Maar telkens als ik stop met roken prop ik mezelf vol. Dus als ik een jaar gestopt ben met roken, begin ik met STRAK PLAN!’ Geloof je het zelf? Met zo’n instelling verander je precies niets. Maar het leven is kort, haal er zoveel mogelijk uit!

Wees eens eerlijk. Hoelang zeg jij al tegen jezelf dat het roer rigoureus om moet? Misschien had je je voorgenomen het niet zo nauw met je gezondheid te nemen tijdens je opleiding, maar duurt je studentikoze caféleven inmiddels al tien jaar. Blijf je nou echt eeuwig die ongezonde kroegtijger? Of wellicht had je jezelf een vrijbrief gegeven tot de kinderen naar school gaan, maar gaan ze inmiddels bijna het huis uit. Word je echt die knikkebollende dikke oma op de bank? Nee toch?! Genoeg is genoeg!!

Drive

Zet een dikke streep onder je oude leventje. Want zo kan het niet langer. Er is altijd wel een reden om niet te starten. Maar er zijn veel meer redenen om vandaag nog te beginnen. Ga op zoek naar jouw motivatie. Misschien wil je zolang mogelijk een energieke vader zijn. Of vereist een hoognodige carrièreswitch een andere confectiemaat. Of wellicht ben je er zeker van dat een strak lijf jou wél dat vriendinnetje oplevert. Wat het ook is, zorg ervoor dat het je de drive geeft er de komende twaalf weken maximaal voor te gaan!

Zonder weerstand geen glans. Jij zult tijdens STRAK PLAN zeker ook zo je uitdagingen hebben. Er steekt een griepepidemie op die jou twee weken zwetend en rillend in je bed houdt. Je oma komt onverhoopt op haar sterfbed te liggen en vraagt veel van je aandacht. Je collega wordt langdurig ziek en belast jou met een dubbele baan. Nou ja, je snapt waar ik heen wil.

Winnaars vechten zich door tegenslagen heen. Zoek jouw reden om uit het dal te kruipen. Hoe vaak dat ook nodig is. Als je zeven keer valt, sta dan acht keer op. Elke dag opnieuw kan de start zijn van jouw nieuwe leven. Geef niet op. Stel bereikbare subdoelen en vier elke overwinning. Hoe klein ook. Het einddoel – een strak lichaam – komt zo heel gepland, gedoseerd en gecontroleerd dichterbij.

Vertrouwen

Het leven is voor een deel maakbaar. Sommigen noemen dat the law of attraction. Als je binnen jouw mogelijkheden alles op alles zet, dan kan het niet anders dan dat er mooie dingen staan te gebeuren. Zo roep je gebeurtenissen over jezelf af, zo je kun je succes afdwingen. Je moet een rotsvast vertrouwen hebben in jezelf, jij kunt dit net als iedereen het kan. Waar een wil is, is een weg. Zo simpel is het.

De eerste stap in jouw geval was het kopen van dit boek, stel je open voor alle ervaringen die de reis naar jouw strakke lichaam met zich meebrengt. Wellicht loop je morgen net tegen dat trainingsmaatje aan waar je al maanden op hoopt. Je sleept elkaar door het traject, om zo naar je ultieme doel toe te kunnen werken. Of blijken sommige mensen in je omgeving ineens ook klaar te zijn om fysiek het roer om te gooien, waardoor je het gevoel hebt er niet alleen voor te staan. Het zit ‘m vaak in de kleine dingen, maar heb vertrouwen dat alle seinen op groen gaan staan als jij je focust op succes.

Leeftijd

In hoeverre je leeftijd een rol speelt? Ben je nog een tiener of zit je net in je twintigerjaren, geniet dan met volle teugen van de kracht van je jonge li-chaam, inclusief de hormonen die op een positieve manier door je lichaam gieren. Je kunt bergen verzetten, nu is het uitgelezen moment om een strak lichaam te bouwen!

Ben je al wat ouder? Ook jij hebt over twaalf weken een strak lijf. Dat beloof ik. Alleen zul je er wat harder voor moeten werken. Neem je stofwisseling, die wordt trager naarmate je ouder wordt. Dat is onomstotelijk wetenschappelijk bewezen. En jongens van achttien hebben hogere testosteronlevels dan een man van 42. Dat hormoon hebben we nou juist zo hard nodig om spierbundels te kweken. En vrouwen hebben misschien nog wel meer uitdagingen. Want sommigen zitten op 45-jarige leeftijd al midden in de overgang met alle hormonale schommelingen van dien. Dat zorgt er op z’n minst voor dat fysieke doelen lastiger te behalen zijn.

Heeft een hogere leeftijd naast alle nadelen eigenlijk ook voordelen? Focus, discipline, doorzettingsvermogen en regelmaat komen vaak met de jaren, dus die kun je in je zak steken. Mentale kracht is minstens zo belangrijk in het bereiken van je fysieke doelen. En verder? Nee, helaas. Ik geef je tijdens de twaalf weken zo nu en dan tips over de te zetten stappen als je wat ouder bent. En als je je echt goed wilt voorbereiden, dan adviseer ik je het boek De Hormoonfactor van Ralph Moorman te lezen.

Strak plan

Heel veel mensen zijn op zoek naar een kickstart voor een gezonder leven. En maandenlang diëten moet duidelijk merkbaar zijn. Een zware training moet resultaat opleveren. Geen verandering zichtbaar? Dan werkt zo’n regime averechts. Hard werk moet zich terugbetalen. Een succesformule kan een gedragsverandering voor de lange termijn veroorzaken. Tegenvallend resultaat ontmoedigt op korte termijn. Zonder aantoonbaar resultaat vallen mensen al snel terug in een ongezond leven.

Vaak gaat het mis in de voorbereiding. Je begeeft je op onbekend terrein, dus zie je snel beren op de weg. Daardoor haken mensen al af voordat ze begonnen zijn. Dat laat ik deze keer niet gebeuren, ik haal juist drempels weg. We gaan planmatig te werk, ik leid je zorgvuldig door het proces. Te veel informatie kan je afleiden van het doel, ik vertel je daarom precies hoe je jezelf kunt motiveren, wat je wanneer moet eten en welke beweging essentieel is. Niet te veel, niet te weinig. In deze eerste hoofdstukken kom je tal van handige tips en praktische checklists tegen, waarmee we er samen voor zorgen dat je niets over het hoofd ziet in je voorbereiding op het daadwerkelijke traject.

Als je je alle basisinformatie eigen hebt gemaakt en de nodige voorzorgsmaatregelen hebt genomen, dan begint pas het daadwerkelijke traject naar jouw strakke lichaam. Laat ik je vanaf dan aan je lot over? Nee, zeker niet zelfs. Hier begint onze reis samen juist echt. De komende twaalf weken ben ik er in evenzoveel hoofdstukken voor je. Je gaat te werk onder mijn toeziend oog. Ik ben je mentale coach, je geweten, je vraagbaak, je trainingsbuddy. Wil je weten hoe je je voeding het beste kunt voorbereiden die eerste week? Volg de stappen uit mijn schema. Frustreert het je dat je na vier weken nog steeds geen gewichtsverlies ziet? Ik vertel je graag dat je je geen zorgen hoeft te maken. Heb je het na acht weken even helemaal gehad? Ik praat je uit je dip, je vindt steun in dit boek. De komende twaalf weken geef ik je vertrouwen in je eigen kunnen, ontkracht ik de eventuele excuses om niet verder te gaan, bied ik je op alle vlakken de praktische hulp die je nodig hebt en leid ik je gedoseerd naar de overwinning. STRAK PLAN, hè?

  • Lees meer in dit boek


    STRK PLN

    • Een strak lijf binnen 12 weken
    • Een kick-start voor een gezonder leven waarbij de focus ligt op gedragsverandering, gezonde voeding en intensieve training
    • Boordevol basisinformatie, praktische tips en een helder coachingsplan
    Je bestelt en rekent af bij: Boekenwereld


    • Boekenwereld.com: onze eigen boekwinkel
    • Veilig winkelen, bestellen en betalen
    • Laagste prijs op de nieuwste boeken
    • Regelmatig gratis e-books

    Thuiswinkel waarborg

    Onze veilige betaalmethoden:

    • Ideal
    • Mastercard
    • VISA
    • Bancontact
    • AfterPay

Ook gezonder eten?

Op zoek naar de lekkerste recepten en betrouwbare informatie? Mis onze gratis nieuwsbrief dan niet en meld je nu aan!