Het belang van drinken volgens Ramses Jedeloo

Ramses Jedeloo (1975) is auteur, spreker, fitnessmodel en CEO van The Bootcamp Club. Hij studeerde Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Na zijn studie werkte hij tien jaar als zelfstandig hoofdredacteur en uitgever van verschillende magazines. In 2010 besloot hij zijn uitgeverij te verkopen en zijn passies voor ondernemen en sport te verenigen in The Bootcamp Club. In zijn boek STRK PLN geeft hij je een kick-start voor een gezonder leven waarbij de focus ligt op gedragsverandering, gezonde voeding en intensieve training. In het hoofdstuk Voeding schrijft hij onder andere over het belang van drinken; hieronder lees je over de vochtbehoefte van je lichaam en waarop je moet letten bij het kiezen van het juiste ‘natje’.

Drinken: van levensbelang

Drinken mensen, vooral niet met mate! Vocht is van levensbelang. Je haalt een klein deel uit je voeding, maar toch wel de grootste hoeveelheid gaat in vloeibare vorm naar binnen. Tenminste, dat zou moeten. Veel mensen drinken te weinig. Ze vergeten het. Of ze vinden het vervelend dat ze vaak naar het toilet moeten. First world problems.

Waarom moeten we zoveel drinken? Nou, omdat je lichaam voor minimaal de helft uit water bestaat. In sommige gevallen zelfs meer, afhankelijk van je geslacht en je leeftijd. Maar de dagelijkse vochtinname heeft vooral invloed op een goede opname en transport van voedsel door je darmen. Ook zorgt vocht voor het transport van afvalstoffen in het bloed. En vocht regelt je lichaamstemperatuur, niet geheel onbelangrijk voor het goed functioneren van je lichaam. Zeker als je sport.

Je verliest dagelijks een flinke hoeveelheid vocht. Dat gebeurt bijvoorbeeld door te plassen, te poepen, te zweten en te ademen. Al met al verliest een volwassen persoon dagelijks gemiddeld zo’n twee liter vocht. Om je vochtbalans op peil te houden, zul je dat dus minimaal per dag binnen moeten krijgen. De komende twaalf weken ben je echter niet gemiddeld, je gaat keihard aan de slag. Met al dat sporten heb je nog veel meer vocht nodig dan normaal.

In lijn van de bekende fitnesstrainer Charles Poliquin raad ik je dan ook aan dagelijks minimaal je lichaamsgewicht x 0,44 gedeeld door tien liter vocht te drinken. Pardon, wat? Oké, een voorbeeld. Stel je weegt zestig kilo, dan drink je minimaal 60 X 0,44 / 10 = 2,6 liter. Gezien de intensiteit van het programma dat we de komende drie maanden volgen mag het ook best wat meer zijn.

Wat gebeurt er als je niet voldoende vocht binnenkrijgt? Dan raakt je lichaam uitgedroogd. Allerlei essentiële lichaamsprocessen vervallen. En je lichaam schakelt in de noodtoestand. In die staat slaat het het vocht dat binnenkomt op als reserves. Lekker handig als je ervoor gaat na twaalf weken wat droger te zijn. Niet drinken werkt dus averechts. Als je te veel drinkt, dan zou er watervergiftiging kunnen ontstaan. Of een vochtophoping in de hersenen. Maar de kans dat dit gebeurt is heel klein. Je nieren kunnen wel een liter water per uur verwerken. Zuip maar door dus!

Dranksoorten

Vocht kun je uit heel veel verschillende drankjes halen. Of je nou melk, thee, koffie, frisdrank, vruchtensap of alcohol drinkt, je zuivert je vochtgraad met de meeste producten wel aan. Toch zijn er essentiële zaken waarop je moet letten bij je keuze voor het juiste natje. Ik behandel niet alle varianten, maar wel een aantal veelvoorkomende dranksoorten:

  1. Water
    Water is een fantastisch product. Dit drankje is in Nederland in zeer hoge kwaliteit nagenoeg gratis beschikbaar uit de kraan en bevat helemaal geen calorieën. Ben je op een gegeven moment uitgekeken op water, dan zou je een smaakje kunnen toevoegen met een limoentje of een citroentje.
  2. Koffie
    Heerlijk, hè, zo’n kop koffie? Koffie zou slecht zijn, omdat het vocht aan je lichaam onttrekt. Onzin, die wijsheid verwijs ik meteen naar het land der fabelen. Koffie is een prima bron van vocht en helpt dus mee aan het in balans brengen van je vochthuishouding. En de cafeïne in de koffie dan? Die heeft geen negatief effect op je vochthuishouding. Misschien dat je er wat sneller door naar het toilet moet, maar op de hoeveelheid urine heeft dit stofje geen invloed.
  3. Vruchtensap
    Het gebruik van vruchtensappen raad ik sterk af. Deze drankjes uit de schappen van de supermarkt zitten vaak bomvol met calorieën, en dan niet van het complexe soort. Nee, de verborgen snelle suikers zijn legio. En vitamines zijn ook nauwelijks aanwezig, in tegenstelling tot wat de etiketten vaak beweren. Natuurlijke vruchtensappen, die rechtstreeks gemaakt zijn van vers fruit, bevatten te veel fruitsuikers. De vruchtensappen zijn over het algemeen helemaal niet zo goed voor je gezondheid. Ze brengen je verder weg van je doel.
  4. Frisdrank
    Frisdrank bevat over het algemeen veel calorieën door de scheepsladingen suiker die erin zitten. Daarnaast bevat frisdrank vaak nog allerlei andere troep, waar we geen behoefte aan hebben. Is een lekker blikje koude cola net na de lunch – noem het je guilty pleasure – iets wat je helpt het strakke regime vol te houden de komende weken? Kies dan voor een calorieloze variant. Drink zo’n colaatje met mate, want al is nog niet onomstotelijk bewezen dat aspartaam (op de lange termijn) schadelijk is voor de gezondheid, de stof hoort in elk geval niet in een gezond lichaam thuis.
  5. Sportdrank
    De titel sportdrank is in veel gevallen misleidend. Man, man, man, wat zijn er toch ongezonde sportdrankjes op de markt. Veel sportdrankjes bevatten suikers van de slechte soort, om de sporter even snel een energie-boost te bezorgen. Dat lukt vast, maar door de piek in je bloedsuikerspiegel donder je daarna in een dip. Vaak ben je dan nog verder van huis. Ik raad je aan die ‘sportdrankjes’ nooit aan te raken.
  6. Alcohol
    Alcohol maakt meer kapot dan je lief is. Deze troep past dan ook niet in STRAK PLAN. En alle vermeende positieve effecten op alzheimer, hart- en bloedvaten, etc. dan? Het zal allemaal wel. De komende weken brengt alcohol ons lichamelijk niets dan ellende. Misschien ervaar je normaal gesproken niets nadeligs als je één wijntje per dag drinkt. Maar ik verzeker je dat er wel degelijk een negatief effect op je lichaam optreedt. En waar zijn we ook al weer op gericht de komende twaalf weken? Juist: optimale gezondheid met een zo hoog mogelijk rendement. Geen alcohol dus!
  • Lees meer in dit boek

    € 20.99

    STRK PLN

    • Een strak lijf binnen 12 weken
    • Een kick-start voor een gezonder leven waarbij de focus ligt op gedragsverandering, gezonde voeding en intensieve training
    • Boordevol basisinformatie, praktische tips en een helder coachingsplan

    Of koop nu via
    Boekenwereld.com

Ook gezonder eten?

Op zoek naar de lekkerste recepten en betrouwbare informatie? Mis onze gratis nieuwsbrief dan niet en meld je nu aan!