Overgewicht? Misschien ben jij oestrogeendominant

In haar boek Help, ik val niet af! behandelt hormoonexpert Vivian Reijs onder andere 10 oorzaken van overgewicht. En wat je ertegen doet, natuurlijk. Oorzaak #4 is oestrogeen. Oestrogeen zorgt voor vetopslag in heupen en borsten, daar hoort een gezonde, mooie vrouwelijke vetopslag. Eerder een peervorm dan een appelvorm: de echt vrouwelijke vrouw dus. Maar te veel vetweefsel waarin te veel oestrogenen worden aangemaakt heeft als gevolg oestrogeendominantie.

Wat zijn de uiterlijke kenmerken en/of symptomen van oestrogeendominantie?

  • Humeurschommelingen.
  • Nerveus, geïrriteerd, onrustig.
  • Vaginale schimmelinfecties.
  • Oestrogeendominantie kan weer leiden tot verdere gewichtstoename en meer borstomvang.
  • Je kunt bovendien last krijgen van kwalen als PMS, hevige bloedingen, pijnlijke borsten, endometriose en PCOS.

Wat is oestrogeendominantie?

Allereerst nogmaals: een gezonde hoeveelheid vet bij een vrouw is echt wenselijk. Dat blijkt alleen al uit het feit dat je anders niet zwanger kunt raken. In onze cyclus is de oestrogeenproductie het hoogst van dag 6 tot en met 14, de folliculaire en ovulatiefase. Oestrogenen zorgen voor rijpende follikels in de eierstokken, ondertussen worden ook je lippen en je haar voller, je huid en ogen glanzen meer, je zit lekker in je vel en je libido neemt toe, tot je je tot de ovulatie on top of the world voelt (lees meer hierover in Jouw persoonlijke cyclusplanner, een hele fijne tool om je eigen cyclus in kaart brengen). In je lichaam zorgt oestrogeen ervoor dat de baarmoeder wordt klaargemaakt voor de ontvangst van een zaadcel, alles gericht op bevruchting. We zijn nu eenmaal gemaakt om ons voort te planten.

Maar ook al is oestrogeen in de basis dus een heerlijk hormoon, het moet wel in balans met progesteron worden geproduceerd. In een ideale cyclus gebeurt dat, maar vaak gaat het hier om allerlei redenen mis en ontstaat er oestrogeendominantie.

Nog even terug: hoe werkt het ook alweer in een gezonde cyclus? In principe domineert in de eerste fase  oestrogeen en in de tweede fase progesteron. Vaak is echter de werking van oestrogeen gedurende de hele cyclus te sterk. Dit kom ik het meeste tegen in mijn praktijk, vrouwen met klachten die voortkomen uit  oestrogeendominantie. Dit kan zeker nog spelen in de overgang, omdat progesteron dan relatief nog meer afneemt dan oestrogeen.

Wat kun je doen als je oestrogeendominant bent?

Op allerlei manieren kun je last krijgen van oestrogeendominantie, met als gevolg te veel vrouwelijke vetopslag. Mocht het bij jou spelen dan is het dus echt heel belangrijk om af te vallen, want: hoe meer vetweefsel, hoe meer oestrogenenaanmaak, hoe meer je lever overbelast wordt en hoe meer vetaanmaak: de negatieve spiraal.

  • Verminder de blootstelling aan hormoonverstorende stoffen, dit is overigens voor iedereen beter, oestrogeendominant of niet! Hou grote schoonmaak in je keukenkastjes, bekijk kritisch je schoonmaakmiddelen, en denk ook aan je cosmetica (smeer alleen op je huid wat eetbaar is), probeer verpakkingen van zacht plastic en blik te vermijden, of probeer te minderen. In het boek vind je een lijstje om steeds meer je leven – waar mogelijk – vrij van hormoonverstorende stoffen te maken. Daarop staan bijvoorbeeld bisfenol A (in plastic waterflesjes en knijpflessen, voeding die in zacht plastic is geseald, kassabonnetjes, binnenkant van conservenblikjes en kartonnen drinkpakken), parabenen (cosmetica, shampoo) en arsenicum (grondwater).
  • Ondersteun je lever, drink liever geen alcohol, skip soja, behalve gefermenteerde, en voeg wel fyto-oestrogenen toe (bijvoorbeeld gefermenteerde soja, lijnzaad, kiemen van alfalfa en rode klaver, knoflook, allerlei noten en zaden, zeewier en kastanjes), behalve wanneer je te maken hebt (gehad) met hormoongevoelige kanker.
  • Eet heel veel groene groenten, bladgroenten, kruisbloemige groenten/kolen om oestrogenen af te breken in je lever. Richtlijn: 350-500 gram groenten per dag. Dat is echt veel meer dan je waarschijnlijk gewend bent! Voeg groenten dus toe vanaf je eerste maaltijd, en wen jezelf eraan om het bij elke maaltijd toe te voegen.

Meer weten over oestrogeendominantie, wat je eraan kunt doen en andere oorzaken van overgewicht? Benieuwd hoe je je hormoonbalans fixt en op zoek naar recepten die helpen? Bestel nu jouw exemplaar van Help, ik val niet af!

 

  • Een gratis preview van Help, ik val niet af! in je mailbox?

  •  *
  •  *
  • Lees meer in dit boek


    Help, ik val niet af!

    • Met de VIV-methode gaat afvallen je wél lukken
    • Ontdek hoe hormonen ervoor kunnen zorgen dat je niet afvalt, en krijg weer grip op je gewicht
    • Met veel informatie, de stap-voor-stap VIV-methode en recepten voor ontbijt, lunch en diner
    Je bestelt en rekent af bij: Boekenwereld


    • Boekenwereld.com: onze eigen boekwinkel
    • Veilig winkelen, bestellen en betalen
    • Laagste prijs op de nieuwste boeken
    • Regelmatig gratis e-books

    Thuiswinkel waarborg

    Onze veilige betaalmethoden:

    • Ideal
    • Mastercard
    • VISA
    • Bancontact
    • AfterPay

Ook gezonder eten?

Op zoek naar de lekkerste recepten en betrouwbare informatie? Mis onze gratis nieuwsbrief dan niet en meld je nu aan!