Gezond aan tafel logo

Brain Food Smoothies voor een groente-boost

10 juni 2021

Je brein heeft gezonde voedingsstoffen nodig om in balans te blijven en optimaal te blijven functioneren, nu en in de toekomst. Aan de hand van de laatste inzichten uit de orthomoleculaire geneeskunde en neurowetenschap laat breinexpert Charlotte Labee je in haar boek Brain Food Smoothies zien hoe je met brain food je leefstijl kunt aanpakken. In het boek vind je een heldere uitleg over de (samen)werking van je hersenen en darmen, handige breinweetjes over belangrijke voedingsstoffen en supplementen, praktische voedingstips en 80 heerlijke smoothierecepten. Lees hier wat Charlotte in haar boek schrijft over de basis voor een Brain Food-smoothie, en dan met name over groenten.

Wat maakt je hersenen en darmen blij?

Met smoothies kun je eindeloos variëren. Je kunt er bijna alle verse en gezonde ingrediënten voor gebruiken. Toch zie ik groenten als de basis van een echte Brain Food-smoothie. Fruit is weliswaar heel gezond door de vitaminen, mineralen en vezels, maar bevat ook veel fruitsuikers die je bloedsuikerspiegel laten pieken. Het liefst gebruik ik in een smoothie daarom 80 procent groente en 20 procent fruit.

Een smoothie is een heel fijne en makkelijke manier om snel meer groenten binnen te krijgen. Dat is hard nodig, want de gemiddelde Nederlander eet slechts 130 gram groente op een dag. Dat is echt schrikbarend weinig. Het Voedingscentrum adviseert 250 gram groente en twee stuks fruit per dag, maar ook deze richtlijn is wat mij betreft aan de lage kant. Dit advies is namelijk gebaseerd op het voorkomen van ziekte voor een gezond iemand die volledig in balans is.

‘Slechts 10 procent van de 19- tot 50-jarigen komt aan de aanbevolen 250 gram groente per dag. Dat is schrikbarend weinig.’

Je levensstijl beïnvloedt de opname van voedingsstoffen

In de praktijk zijn de meeste mensen helaas niet in balans. Daarbij komt dat de totale levensstijl veel invloed heeft op de opname van voedingsstoffen. In tijden van stress verbruik je  bijvoorbeeld veel meer magnesium (ook wel het antistressmineraal genoemd) dan in tijden van balans en ontspanning.

‘Hoe beter je brein gevoed is, hoe minder je behoefte aan suikers en ongezonde voeding.’

Ook heeft het Voedingscentrum niet meegewogen dat groenten en fruit niet meer dezelfde voedingsstoffen bevatten als twintig tot vijftig jaar geleden. Dat heeft veelal te maken met gronduitputting door intensieve landbouw. Talloze onderzoeken laten zien hoe goed een hoge inname van groenten is voor onze gezondheid. Vandaar dat ik altijd aanbeveel om 500 tot 800  gram groente per dag te eten. Smoothies maken het een stuk makkelijker om dit doel te halen.

Wat kun je in je smoothie doen?

In je smoothie kun je een variëteit van ingrediënten verwerken. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Wel zijn er een aantal ingrediënten die vaak terugkeren in een gezonde Brain Foodsmoothie:

  • groenten
  • fruit
  • kruiden
  • kiemen
  • water
  • vetten
  • noten, pitten en zaden
  • plantaardige melk

Groenten

In een smoothie kun je makkelijk heel veel groenten verwerken, bijna zonder dat je het doorhebt. Zo krijg je tijdens het ontbijt al een groot deel van je dagelijkse groenten binnen. Hoe meer groente je eet, hoe beter je hersenen, darmen en de rest van je systeem kunnen functioneren.

Je zult het merken aan je energie, humeur, slaapkwaliteit, stressniveau en concentratievermogen.

Persoonlijk ben ik een grote fan van groene bladgroenten. Deze zijn rijk aan het stofje chlorofyl, een enorme gezondheidsbooster die deze groenten hun donkergroene kleur geeft. Chlorofyl vangt zonlicht op in de plant en zet dit om naar energie via fotosynthese. Tijdens dit proces worden uit koolstofdioxide en water, glucose en zuurstof gevormd. Glucose is de belangrijkste energiebron voor de hersenen. Hoe donkerder de plant, hoe meer chlorofyl er doorgaans in zit. Echte chlorofylbommetjes zijn bijvoorbeeld boerenkool, spinazie, spirulina, chlorella, tuinkers, koriander, peterselie, postelein, rucola en zeewier. Naast chlorofyl bevatten groene bladgroenten andere belangrijke nutriënten waaronder vitaminen, mineralen en vezels. Dagelijks hebben onze darmen en hersenen 30 tot 40 gram vezels nodig om goed te functioneren.

Natuurlijk kun je naar hartenlust experimenteren met verschillende smaken en kleuren groente in je smoothie. Het is ook erg leuk om een keer naar een Indische toko of Chinese supermarkt te gaan. Hier vind je totaal andere groentesoorten dan in de reguliere supermarkt.

Merk je dat je darmklachten krijgt van je smoothie? Dit kan komen doordat je zetmeelrijke groenten combineert met fruit. Hierdoor kan er in je darmen een toename ontstaan van gisten. Gelukkig heeft lang niet iedereen hier last van. Heb jij dat wel? Gebruik in je smoothie dan alleen bladgroenten die geen zetmeel bevatten.

Groenten en kruiden voor je smoothie

In je smoothie kun je met vrijwel alle groenten werken. Een goede basis vormen de kruiden en de groenten in het onderstaande lijstje:

  • andijvie
  • basilicum
  • bleekselderij
  • bloemkool
  • boerenkool
  • broccoli
  • chinese kool
  • courgette
  • kiemgroenten
  • komkommer
  • paksoi
  • paprika
  • pastinaak
  • pompoen
  • postelein
  • prei
  • radijs
  • rode biet
  • rucola
  • snijbiet
  • veldsla
  • venkel
  • waterkers
  • wortels

Meer informatie en tips over voeding voor gezonde hersenen en welke ingrediënten goed voor je zijn? Lees meer in Brain Food Smoothies.

  • Lees meer in dit boek

    Brain Food Smoothies
    Brain Food Smoothies

    • Combineer de kracht van goede voeding met die van je eigen brein om nieuwe gewoontes te creëren en je gezondheid en mindset ingrijpend te veranderen
    • Heldere uitleg over de (samen)werking van je hersenen en darmen, handige breinweetjes over belangrijke voedingsstoffen en supplementen, praktische voedingstips
    • 80 heerlijke recepten voor smoothies
    Je bestelt en rekent af bij: Boekenwereld


    • Boekenwereld.com: onze eigen boekwinkel
    • Veilig winkelen, bestellen en betalen
    • Laagste prijs op de nieuwste boeken
    • Regelmatig gratis e-books

    Thuiswinkel waarborg

    Onze veilige betaalmethoden:

    • Ideal
    • Mastercard
    • VISA
    • Bancontact
    • AfterPay

    Ook gezonder eten?

    Op zoek naar de lekkerste recepten en betrouwbare informatie? Mis onze gratis nieuwsbrief dan niet en meld je nu aan!