Tips om vrienden te motiveren om gezonder te leven

12 september 2017

In het boek Deliciously Ella met vrienden vind je gezonde recepten om te delen en samen van te genieten. Daarnaast geeft Ella Mills-Woodward je o.a. tips om je vrienden en familie te motiveren om gezonder te leven. Ella werd vijf jaar geleden ziek en gedwongen om anders te gaan eten. Natuurlijke, plantaardige voeding (vegetarisch en zonder tarwe) hielp haar, maar leverde ook uitdagingen op als ze ging eten met familie en vrienden. In de loop der jaren deed ze de nodige tips op om met groepen te genieten van haar lekkere gerechten, zeker toen ze eetclubs opstartte met Deliciously Ella en haar food café MaE Deli. Hieronder deelt ze haar tips.

Tips om vrienden en familie te motiveren om gezonder te leven

1. Focus op vertrouwde gerechten

Als er iemand komt eten die heel sceptisch is, of als je dat ene wantrouwige gezinslid toch iets gezonds wilt laten proeven, maak dan iets wat er vertrouwd uitziet. Kies een klassiek gerecht en geef er een gezonde draai aan. Bijvoorbeeld het Indiase diner in Deliciously Ella met vrienden, met kommen kokosrijst, chana masala en aloo gobi. Dit is een perfecte maaltijd, omdat je gasten hierbij niet zullen denken: Wat is dat in vredesnaam, het ziet er eng gezond uit, om het vervolgens niet eens te willen proberen. Daarbij is het een stevige maaltijd, dus iedereen gaat met een volle maag naar huis. Maak het je gasten makkelijk en schotel ze niet direct raw food voor, of iets wat ze niet kennen en wat er misschien raar uitziet.

2. Niet preken, maar laten zien

Niemand vindt het leuk om een preek aan te horen of een schuldgevoel opgelegd te krijgen, vooral niet over wat ze eten, omdat dit vaak te maken heeft met allerlei emoties en misschien wel met diepgewortelde onzekerheden. Praat niet over eten in termen van ‘goed’ of ‘slecht’: het slaat nergens op om dit onderscheid te maken en om iemand een schuldgevoel te geven. Laat liever zien hoe heerlijk gezond eten is. Maak fantastische, voedzame gerechten voor je vrienden en moedig ze aan om ze te proberen, maar zonder erbij te zeggen dat dit veel beter is dan wat zij altijd eten. Maak gewoon natuurlijk, gezond eten en deel het uit. Zo heb ik mijn vrienden en familie ook meegekregen. Wil je ze toch iets leren over het effect van gezond eten, vertel dan hoe goed je je voelt sinds jij meer onbewerkte voeding bent gaan eten, dat je meer energie hebt en wat er verder is verbeterd. Maar weid er niet te veel over uit.

3. Recepten aanpassen is prima

Zoals ik al zei gaat gezond eten niet over etiketten plakken of jezelf dwingen iets te doen wat je niet fijn vindt. Begin je net met gezond eten of probeer je vrienden en familie mee te krijgen, dan mag je mijn recepten gerust aanpassen om ze toegankelijker te maken. Als mensen meer bereid zijn om iets nieuws te proberen als je er kip, vis, kaas of eieren door doet: vooral doen. Het is alleen maar mooi als ze er daardoor meer voor openstaan en van genieten. Hun maaltijd ziet er dan ook vertrouwder uit en volgens mij is dat de beste benadering.

4. Verander niet alles in één keer

Je hoeft je eetpatroon niet van de ene op de andere dag om te gooien. Haast is onnodig, er is geen deadline voor je nieuwe levensstijl. Het gaat erom dat je een fijne manier van leven vindt, die je volhoudt en waar je je goed bij voelt en het maakt niet uit hoelang je daarover doet. Begin met positieve veranderingen en pas voedzame producten in, in plaats van direct van alles te schrappen. Voeg gedurende de week wat nieuwe groentegerechten toe en dwing jezelf niet om je oude lievelingsmaaltijden voortaan te laten staan. Beide kunnen best een tijdje samengaan, tot je gewend bent aan je nieuwe manier van eten en koken. Geef jezelf en de mensen om je heen alle tijd die jullie nodig hebben om van de nieuwe ingrediënten, texturen en smaken te gaan houden. En geef jezelf vooral niet op je kop als je iets niet lekker vindt! Je hoeft niet van alle groenten en fruit te houden, zelfs ik doe dat niet – zo eet ik nooit ijsbergsla of groene paprika. Dat is prima, er zijn zoveel andere lekkere ingrediënten waar je mee kunt experimenteren.

5. Wees niet te streng voor jezelf en anderen

Het is zo belangrijk om te onthouden dat niemand perfect is en dat het zinloos is om naar perfectie te streven. Perfect bestaat niet. Dat geldt eigenlijk voor alles in het leven, maar volgens mij vooral voor eten. Doe wat werkt voor jou en vergeet niet dat dit voor iedereen anders is. Eten speelt zo’n belangrijke rol in het leven. Het is zonde als dat elke keer stress oplevert, want dan kun je er niet meer van genieten. Zoek een balans waar jij blij van wordt en voel je niet schuldig als je terugvalt in je oude patroon. Zoek gewoon een positieve manier om je gezonde eetpatroon weer op te pakken, je bent ook maar een mens. Het duurt even voordat een verandering een gewoonte is geworden, dus verwacht niet dat je op dag één direct zin in quinoa hebt als je wakker wordt; dat gaat niet gebeuren. Wees tevreden met waar je staat en, heel belangrijk, veroordeel jezelf niet als je ergens vreselijke trek in hebt. Geniet ervan… en probeer er iets gezonds bij te eten.

6. Maak iets moois van je maaltijd

Doe moeite om te zorgen dat je eten er heel lekker uitziet. Misschien vind je dat zonde van je tijd, maar dat is het niet. Eten doe je allereerst met je ogen en daarom moet een gerecht er aantrekkelijk uitzien, vooral als je iemand enthousiast wilt maken die het nog niet kent. Als iets er geweldig uitziet, ben je eerder geneigd om de smaak ook geweldig te vinden. Voor Deliciously Ella is dit essentieel, vooral op mijn blog en Instagram. Ik hoor heel vaak van lezers dat ze iets waarvan ze dachten dat ze het niet lekker zouden vinden tóch hebben geprobeerd, omdat het er zo mooi uitzag… en het uiteindelijk heerlijk vonden! Het kost echt niet veel tijd om iets moois van je eten te maken: serveer het op een prachtige schaal (niet in de pan) en zorg voor wat extra kleur en textuur met dressings, fijngehakte kruiden, geroosterde nootjes of granaatappelpitten.

7. Houd de ingrediënten geheim

Dat klinkt misschien gek, maar ik heb gemerkt dat mensen objectiever zijn als ze niet weten wat er precies in een gerecht zit. Vaak denk je dat je een bepaalde smaak of textuur niet lust, maar vind je het wél lekker als je het in een andere context proeft. Ik heb zo vaak meegemaakt dat vrienden zeiden dat ze geen dadels lustten, maar vervolgens wel drie van mijn krokante rocky roads met amandelpasta aten. Of ze zeggen dat ze een hekel aan koriander hebben, maar smullen van mijn pittige aardappelkoekjes. Vooral als het maar één van de vele ingrediënten is, kun je het beter niet vertellen, zodat ze met een open mind proeven… Echt, ik denk dat dat voor iedereen positief uitpakt! (Je moet natuurlijk wel zeker weten dat ze niet allergisch zijn.)

Als het om een hoofdingrediënt gaat dat je moeilijk kunt verstoppen, benadruk dan dat het heel anders is klaargemaakt en dat je het met nieuwe smaken serveert. Het werkt vaak goed als ze weten dat jij er iets heel anders van hebt gemaakt dan hoe ze het eerder hebben gegeten. Doe gewoon je best om je vrienden en familie aan te moedigen om met een open mind iets nieuws te proberen en wie weet zijn ze daarna helemaal om.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn ervaringen en mijn tips om anderen enthousiast te maken. En dan is het nu tijd om te gaan koken!

Onze boekentips

Lees alle reviews over Killerbody dieet Lees alle reviews over Grip op koolhydraten

Ook gezonder eten?

Op zoek naar de lekkerste recepten en betrouwbare informatie? Mis onze gratis nieuwsbrief dan niet en meld je nu aan!