Kyra de Vreeze over gezond eten: puur en simpel

In haar boek Kyra’s Kitchen schrijft natuurgeneeskundig therapeut Kyra de Vreeze over gezond eten. Aan de hand van de 10 meest voorkomende klachten (denk aan slapeloosheid, stress, overgewicht, obstipatie en hoofdpijn) leert ze ons van alles over gezonde voeding en hoe je voeding in kunt zetten als krachtig medicijn. Lees hieronder, uit het boek, haar pleidooi voor puur en simpel eten.

Natuurlijk voedsel

Je lichaam is erop gebouwd om natuurlijk voedsel te verteren. Het draait logischerwijs dan ook het beste op simpel, ongeraffineerd en natuurlijk eten.

Vergelijk je lichaam met een auto. Wanneer je een benzineauto koopt met als bouwjaar 2005 ga je er, omdat het gemakkelijker en zuiniger is, niet opeens vier jaar later diesel ingooien. Doe je dat wel, dan gaat je auto kapot.

Ongeschikte brandstof

Datzelfde geldt voor jou en mij. We moeten er, omdat het de nieuwe norm is, niet opeens vier miljoen jaar later hele andere brandstof in gaan gooien. Doen we dat wel, dan gaat ons lijf haperen. Dan is het bye bye gezondheid. Dit is precies wat je om je heen ziet gebeuren.

Hoeveel van de producten in de supermarkt bestonden al ten tijde van het bouwjaar van de mens? En hoeveel van die producten kunnen we bestempelen als ongeschikte brandstof? Inderdaad, de overgrote meerderheid.

Wat deze producten gemeen hebben? Het is voedsel dat wij zelf hebben gefabriceerd en waar flink aan gesleuteld is. De ingrediënten zijn zo uit hun verband getrokken dat we er vreselijke bijwerkingen aan overhouden.

  • Diabetes als gevolg van de geraffineerde suikers en glucose-fructosestroop in frisdrank, koek en zelfs brood.
  • Dichtgeslibde aderen als gevolg van de transvetten in kant-en-klaargerechten, margarine, koek, gebak en snacks.
  • Allergieën en botontkalking door gepasteuriseerde en gehomogeniseerde melk.
  • Onstilbare honger als gevolg van de calorieloze chemicaliënrijke zoetstoffen.
  • Hormonale klachten door groeihormoonrijk vlees.
  • Problemen met het zenuwstelsel als gevolg van de smaakversterker msg.

Dit eet je dus beter niet

  • Zoetstoffen en geraffineerde suiker
  • Transvetten
  • Gepasteuriseerde melkproducten
  • Vlees uit de bio-industrie

Laten we deze verdrietige lijst gauw achter ons laten en kijken naar alle mogelijkheden!

Eetpatroon van (honderden) duizenden jaren geleden

Om te weten wat passende brandstof is, is het nodig om terug te gaan naar ons eetpatroon van (honderden) duizenden jaren geleden. Ons dieet bestond toen voornamelijk uit wilde planten, wortelgroenten, kruiden, jonge peulen, wilde granen, noten, pitten, zaden, vruchten en water. We aten wat er in dat seizoen groeide. De lente gaf bladgroenten en kiemen, de zomer zorgde voor granen en vruchten, de herfst gaf een overvloed aan noten, pitten en zaden en tijdens de winter overheerste schaarste en aten we minder.

We aten sowieso niet elke dag dezelfde afgepaste hoeveelheid. Van ‘aanbevolen dagelijkse hoeveelheid’ en ‘gemiddelde dagelijkse calorische inname’ hadden we nog nooit gehoord. We aten wat we konden vinden. Sommige dagen waren overvloedig en op andere dagen was het aanbod schaars. Deze natuurlijke ‘vastendagen’ blijken overigens een extreem positief effect op onze gezondheid te hebben. Een eetpatroon waarbij schaarse dagen afgewisseld worden met wat meer overvloedige dagen zorgt voor een verlaging van het LdL-cholesterol, de bloeddruk en de bloedsuikerwaarde. Het lichaam gaat in de reparatiestand. Het herstelt en maakt zelfs nieuwe hersencellen aan.

Ons gevarieerde en plantaardige eetpatroon werd aangevuld met zelfgevangen wild of vis. Het dagelijks eten van grote hoeveelheden dierlijk eiwit was toen niet aan de orde. We kregen het gewoonweg niet voor elkaar om zoveel te jagen of te vissen.

Pas veel later, toen we landbouw en veeteelt gingen bedrijven, kwam er verandering in dit eetpatroon. Koeien en schapen gaven ons rauwe melkproducten vol enzymen en goede bacteriën. En de volle granen die we verbouwden, zorgden voor voedzaam brood. Het eten dat we aten was nog altijd even puur en simpel.

Veel calorieën, weinig voedingsstoffen

Als je bovenstaand eetpatroon vergelijkt met ons huidige eetpatroon dan kun je stellen dat er een dramatische verandering heeft plaatsgevonden. Verse planten, noten en kruiden zijn vervangen door in plastic verpakte, kleurstof- en suikerrijke broodvervangers. Water is vervangen door liters koffie, sap uit concentraat en zoetstofrijke frisdrank. Sporadische hoeveelheden wild vlees zijn vervangen door dagelijkse hompen plofkip en kleur- en smaakstofrijke vleeswaren.

We hebben ons oorspronkelijke eetpatroon, dat bestond uit veel voedingsstoffen en relatief weinig calorieën, verruild voor een dieet met gigantische hoeveelheden calorieën en extreem weinig voedingsstoffen. Gevolg? We worden chronisch ziek, dik en ondervoed.

Ongeschikte brandstof is geen brandstof

Maar gelukkig zijn wij, naast een klein beetje de draad kwijt, ook enorm veerkrachtig. Door NU de juiste keuzes te maken, kunnen we onszelf weer energiek, stralend, gezond en gelukkig eten.

Het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is  je herinneren dat ‘ongeschikte brandstof’ geen brandstof is. Je hoeft er tijdens het shoppen dus geen voedingsencyclopedie bij te pakken. Stel jezelf de vraag: ‘Is dit gepaste brandstof?’ en ‘Eet ik puur en simpel?’ Simpel is het sleutelwoord. Simpel en het midden zijn awesome en essentieel voor langdurig geluk en gezondheid.

Sta je voor een dilemma en weet je het even niet? Kies dan altijd voor ‘het midden’ en de versimpelde versie. Je zult versteld staan van het effect.

Dit eet je wel

  • bladgroenten en verse kruiden;
  • overige groenten;
  • noten, pitten, zaden;
  • volle (glutenvrije) granen;
  • peulvruchten;
  • vers seizoensfruit.

Vergelijk: simpel – geraffineerd

  • vers fruit – fruitconserven
  • verse groente – groente in blik/glas
  • zelfgemaakte smuice – sap uit concentraat
  • gedroogde kikkererwten – voorgekookte bonen in blik
  • volle granen en volkorenmeel – supermarktbrood
  • rauwe cacaoboter – margarine
  • huisgemaakte icetea – frisdrank
  • ongebrande ongezouten noten – chips
  • krop sla – salade to go
  • onbespoten – bespoten
  • zelfgemaakte tuinboonburger – kant-en-klare vleesvervangers
  • rauwe melk – gepasteuriseerde melk
  • wild vlees – vleeswaren uit de bio-industrie
  • Lees meer in dit boek


    Kyra's Kitchen

    • Leer hoe je voeding in kunt zetten als krachtig medicijn
    • 50 recepten voor de 10 meest voorkomende klachten (o.a. slapeloosheid, stress, overgewicht, obstipatie en hoofdpijn)
    • Leer je eigen passende eetstijl ontdekken en voel je daardoor gelukkiger en gezonder
    Je bestelt en rekent af bij: Boekenwereld


    • Boekenwereld.com: onze eigen boekwinkel
    • Veilig winkelen, bestellen en betalen
    • Laagste prijs op de nieuwste boeken
    • Regelmatig gratis e-books

    Thuiswinkel waarborg

    Onze veilige betaalmethoden:

    • Ideal
    • Mastercard
    • VISA
    • Bancontact
    • AfterPay

Ook gezonder eten?

Op zoek naar de lekkerste recepten en betrouwbare informatie? Mis onze gratis nieuwsbrief dan niet en meld je nu aan!