Gezond aan tafel logo

Wim Hof: ademhalingsoefening voor je immuunsysteem

19 februari 2021

Lees meer over dit onderwerp in het dossier Immuunsysteem.

‘Wil je meer energie, minder stress en een sterker immuunsysteem? Wil je beter slapen, je cognitieve vaardigheden en sportieve prestaties verbeteren, lekkerder in je vel zitten, afvallen en je angst verlichten? Wat als ik je zou vertellen dat je al deze dingen, en nog veel meer, tot stand kunt brengen door de kracht van je eigen geest te gebruiken? En dat je daar maar een paar dagen voor nodig hebt?’

Zo opent ‘The Iceman’ Wim Hof zijn boek De Wim Hof Methode. In het boek leer je hoe blootstelling aan kou, bewust ademhalen en de kracht van de geest kunt inzetten om de leiding te nemen over je geest en stofwisseling. Maar de methode van Wim gaat verder dan verbeterde gezondheid of prestaties – het is ook een spiritueel pad om je te verbinden met je innerlijke kracht.

Met behulp van de eenvoudige ademhalingstechnieken uit het boek kunnen we de ontstekingsmarkers in ons bloed onderdrukken. Daarmee heeft ons lichaam meer energie over om ons immuunsysteem in stand te houden of te versterken. Hier delen we een basisademhalingsoefening uit De Wim Hof Methode, om meteen mee aan de slag te gaan.

Basisademhalingsoefening van De Wim Hof Methode

Voordat je met deze ademhalingstechniek aan de slag gaat, moet je er heel bewust met je aandacht bij zijn. Luister naar je lichaam en leer van de signalen die je tijdens de oefeningen van je lichaam en geest ontvangt. Gebruik deze signalen als persoonlijke feedback over het effect dat de oefeningen op je lichaam en geest hebben, en pas ze indien nodig aan zodat ze het optimale effect op je hebben.

  1. Ga in een meditatiehouding zitten, liggen, of wat voor jou goed voelt, en doe dit in een rustige en veilige omgeving. Zorg ervoor dat je longen zich ongehinderd met lucht kunnen vullen.
  2. Doe je ogen dicht en probeer je geest leeg te maken. Wees je bewust van je ademhaling en probeer je er volledig mee te verbinden. Haal dertig tot veertig keer diep adem door je neus of mond. Vul je buik, je longen, en ga verder, helemaal tot in je hoofd. Forceer de uitademing niet. Ontspan je gewoon en laat de lucht er vanzelf uitgaan. Adem telkens heel diep in, en laat meteen weer los.
  3. Aan het einde van de laatste ademhaling, adem je nog een keer in en vul je je longen helemaal zonder je daar extra voor in te spannen. Ontspan je vervolgens om de lucht er vanzelf weer uit te laten stromen. Adem niet opnieuw in totdat je de drang voelt om dat wel te doen. Dit noemen we de retentiefase.
  4. Als je de drang voelt om adem te halen, haal dan één keer diep adem en houd je adem tien tot vijftien  seconden vast. Dit noemen we de herstelademhaling.
  5. Laat je adem er vanzelf weer uit stromen en begin met een nieuwe ronde. Adem volledig in, en laat weer los.

Herhaal de volledige cyclus drie tot vier keer.

Neem na deze ademhalingsoefening de tijd om van het gevoel te genieten.

Door regelmatig te oefenen gaat dit protocol steeds meer op een meditatie lijken. Als je eenmaal wat ervaring hebt opgedaan met de basisademhalingsoefening, probeer dan een aanvullende techniek door in stap 4 van ronde 2 op het moment van de herstelademhaling te proberen de lucht in de richting van je hoofd te ‘knijpen’. Dit doe je door je bekkenbodemspieren aan te spannen en dat gevoel van spanning naar je romp en hoofd te geleiden, terwijl je de rest van je lichaam blijft ontspannen. Als het goed is, voel je dan een druk in je hoofd. Ontspan alles weer als je weer uitademt.

  • Dit recept komt uit dit boek

    De Wim Hof methode
    De Wim Hof methode

    • Verbeter je gezondheid en prestaties, en verbind je met je innerlijke kracht
    • Leer hoe je kou, ademhaling en mindset kunt benutten
    • Lees Wims aangrijpende en gepassioneerde verhaal over de ontwikkeling van zijn methode en de verbluffende resultaten uit wetenschappelijk onderzoek
    Je bestelt en rekent af bij: Boekenwereld


    • Boekenwereld.com: onze eigen boekwinkel
    • Veilig winkelen, bestellen en betalen
    • Laagste prijs op de nieuwste boeken
    • Regelmatig gratis e-books

    Thuiswinkel waarborg

    Onze veilige betaalmethoden:

    • Ideal
    • Mastercard
    • VISA
    • Bancontact
    • AfterPay

    Ook gezonder eten?

    Op zoek naar de lekkerste recepten en betrouwbare informatie? Mis onze gratis nieuwsbrief dan niet en meld je nu aan!