Bikiniproof: 5 tips voor gezond afvallen

6 juni 2017

Wil jij voor de vakantie nog een paar kilootjes kwijt? Tijd om nu in actie te komen! Maar … hoe dan? In haar boek 28 dagen bikini body guide geeft de Australische Kayla Itsines (bekend van de internationale fitness community The Bikini Body Guide of #bbg, met wereldwijd 13 miljoen volgers!) je tips zodat je op tijd bikiniproof bent. Verrassend genoeg niet voor een bepaalde maat of stijl. Maar wel voor een gemoedstoestand waarin je zelfverzekerd, gezond en krachtig bent en je goed voelt over jezelf en je lichaam. En ja, dan verlies je ook kilo’s. Hieronder vind je 5 tips; klik op de links om meer te lezen. Veel meer tips voor gezond afvallen vind je in Kayla’s boek.

  1. Bikiniproof? Focus op gezondheid, zelfvertrouwen en kracht
  2. Werk dagelijks aan balans, flexibiliteit en eenvoud
  3. Volg het 28-daagse maaltijdsplan (bekijk gratis recepten!)
  4. Beweeg
  5. Zorg voor een goede balans tussen werk en ontspanning

Meer inspiratie nodig om gezond af te vallen? Lees ook over de boeken Killerbody dieet (en de opvolger Killerbody 2), Fit in 15 en Grip op koolhydraten.

1. Bikiniproof? Focus op gezondheid, zelfvertrouwen en kracht

De verwachtingen die we van onszelf hebben, zijn sterk beïnvloed door wat we zien, vooral in de media en op sociale netwerken. Maar waarom zouden we er op een bepaalde manier uit moeten zien, ons moeten gedragen en kleden, een bepaald lichaam moeten hebben om in de maatschappelijke definitie van ‘mooi’ te passen? Onze verwachtingen en doelstellingen zouden gebaseerd moeten zijn op wat we vóélen en niet op wat we zíén. Door haar jarenlange ervaring heeft Kayla ontdekt dat wat vrouwen écht willen gezondheid, zelfvertrouwen en kracht is.

  • GEZONDHEID – heeft te maken met je fysieke gesteldheid. Het gaat niet alleen om het hebben van sterke buikspieren, maar vooral om: zie je er gezond uit, heb je een gezonde huid, heb je een goede lichaamshouding, straal je?
  • ZELFVERTROUWEN – heeft te maken met je emotionele gesteldheid. En dan niet alleen dat je genoeg zelfvertrouwen hebt om een bikini te dragen, maar ook: ben je zelfverzekerd? Ben je blij met je lichaam als je in de spiegel kijkt? Kun je met opgeheven hoofd over straat, met het gevoel dat je de hele wereld aankunt?
  • KRACHT – heeft te maken met je mentale gesteldheid. Daarbij gaat het niet alleen om hoeveel kilo’s je kunt tillen, maar ook om hoeveel je mentaal aankunt. Kun je jezelf na een slechte dag weer oppeppen? Hoe sterk zijn je eigen gedachten over je gezondheid, je geest en je lichaam?

2. Werk dagelijks aan balans, flexibiliteit en eenvoud

Om gezond, zelfverzekerd en sterk te zijn, nu én op de lange termijn, moet je levensstijl een afspiegeling zijn van je fysieke, emotionele en mentale gesteldheid. Om dit lang vol te houden, moet je dagelijks aan drie belangrijke punten werken: balans, flexibiliteit en eenvoud.

  • BALANS
    Als je niet in balans bent, sta je niet stevig. Door een gebrek aan balans val je eerder om en verlies je je gezondheid uit het oog.
  • FLEXIBILITEIT
    Om een gebalanceerde levensstijl te bereiken, moeten je keuzes flexibel zijn, zodat je je aan kunt passen aan het dagelijks leven. Je leven en de wereld veranderen elke dag, dus je moet je aanpassen en steeds de beste keuzes maken. Niemand is perfect, omdat de wereld ook niet perfect is.
  • EENVOUD
    Om een flexibele levensstijl te bereiken, moet je leven eenvoudig zijn. Als je voeding, training of sociale verplichtingen te ingewikkeld zijn, kun je je minder goed aanpassen.

3. Volg het 28-daagse maaltijdplan

Gezond eten is voor iedereen belangrijk. Kayla sluit geen voedingsstoffen uit (‘geen koolhydraten’ of ‘geen vetten’), het draait om een gebalanceerd, gezond dieet. In plaats van het tellen van calorieën gebruikt ze een eenvoudige methode die gebaseerd is op voedingsgroepen en de grootte van porties, ontwikkeld met diëtisten. Je krijgt elke dag de aanbevolen hoeveelheden calorieën en voedingsstoffen binnen en je kunt bepaalde ingrediënten eenvoudig vervangen door andere. Zo hoef je minder na te denken en ervaar je minder stress!

In het boek vind je veel informatie en weetjes over voeding. Daarnaast beschrijft Kayla 4 weekmenu’s en meer dan 200 recepten waarbinnen je naar hartenlust kunt combineren. Op onze website vind je vier recepten, om een indruk te krijgen.

4. Beweeg

Met alleen gezond eten bereik je geen langdurige algemene gezondheid. Het is ook van groot belang dat je geregeld fysiek actief bent om ‘bikiniproof’ te worden. Fysieke activiteit is goed voor je lichaam omdat het:

  • je spieren versterkt;
  • je botdichtheid verhoogt;
  • je hart en bloedvaten versterkt;
  • het risico op levensstijlaandoeningen verlaagt;
  • het risico op aandoeningen die het gevolg zijn van een passieve levenswijze verlaagt.

Het is belangrijk te beseffen dat er een stimulus (activiteit) moet zijn voordat er positieve veranderingen plaats kunnen vinden. Het hoeft niet veel te zijn – voor iemand die een passieve levenswijze heeft, kan twee of drie keer per week een halfuur wandelen al verschil maken.

Voor maximaal effect is een goede balans tussen cardio en fitness belangrijk, om je spieren op verschillende manieren te stimuleren. Bij krachttraining of weerstandstraining gebruik je weerstand om verschillende soorten spierbewegingen moeilijker te maken. De weerstand kan komen van je eigen lichaamsgewicht (zoals bij opdrukken), of losse gewichten, zoals dumbbells. Het woord ‘cardio’ is een afkorting van ‘cardiovasculaire oefeningen’: vormen van lichaamsbeweging zoals lopen, rennen, zwemmen en fietsen.

Kayla’s trainingsplan bestaat meestal uit twee tot vier cardiosessies (van variërende intensiteit) en drie krachttrainingen per week. In haar boek vind je een 28-daags work-outschema voor beginners.

5. Zorg voor een goede balans tussen werk en ontspanning

Het is niet alleen belangrijk dat je dieet een goede balans van voedingsstoffen heeft en dat je gevarieerde fitnesstrainingen doet. Het is ook belangrijk om een goede balans te hebben tussen werk en ontspanning. Dit kan de moeilijkst bereikbare balans zijn omdat je hier niet alleen te maken hebt met je eigen wensen, maar ook met die van de mensen om je heen.

Het klinkt misschien raar, maar we hebben allemaal een beetje stress nodig om optimaal te functioneren. Door met een positieve hoeveelheid stress en stimulatie te leven, blijf je je emotioneel en intellectueel ontwikkelen, op dezelfde manier waarop geregeld sporten je fysiek verandert. Hierdoor kunnen we de ‘rust en herstel’-periode in ons leven beter waarderen en daar kunnen we persoonlijke groei mee bereiken. Zonder stimulans raken we verveeld en onverschillig, zoals we ook moe en geïrriteerd raken als we niet rusten. Beide kunnen leiden tot het nemen van foute beslissingen. Een balans tussen sociaal leven en werk is erg belangrijk.

Ook gezonder eten?

Op zoek naar de lekkerste recepten en betrouwbare informatie? Mis onze gratis nieuwsbrief dan niet en meld je nu aan!