Bitterzoet: Anne Marie Reuzenaar over verborgen suikers

21 november 2016

Orthomoleculair voedingsdeskundige Anne Marie Reuzenaar deed voor haar boek Natuurlijk! Zonder suiker kookboek onderzoek naar verborgen suikers in supermarktproducten. In dit praktische boek staat veel informatie over verborgen suikers en vind je 120 heerlijke en recepten zonder suiker. Hieronder vertelt Anne Marie je meer over onder andere verborgen suikers, waarom je minder suiker zou moeten gebruiken en de 90/10%-regel.

Verborgen suikers in 80 procent van de producten

Wat blijkt uit het onderzoek naar verborgen suikers in supermarktproducten: in circa 80 procent van de producten zitten (verborgen) suikers, vaak ook in hartige en ‘gezonde’ producten. Soms een klein beetje, maar meestal behoorlijk veel. Dat doen fabrikanten om allerlei redenen, maar zeker omdat het goed verkoopt. Want wat doen 28 klontjes suiker anders in een potje satésaus? Of 57 suikerklontjes in een literfles tomatenketchup?

We kunnen wel doen of het normaal is dat aan bijna alles suiker wordt toegevoegd, zelfs aan babyvoeding, maar dat is het natuurlijk niet. Dit soort sluipsuikers zorgt ervoor dat we ongemerkt veel meer suiker binnenkrijgen dan goed voor ons is. Hoe meer we ons daarvan bewust zijn, hoe beter. Vooral omdat dat invloed zal hebben op ons koopgedrag en daarmee op onze gezondheid. Misschien zal de levensmiddelenindustrie dan eindelijk bereid zijn om de hoeveelheid suiker in haar producten te verminderen.

Waarom minder suiker gebruiken?

Maar waarom is het belangrijk dat we minder suiker gebruiken? Het is toch lekker en iedereen eet het toch graag? Dat is ook zo. De meeste mensen zijn gek op zoet, zo niet verslaafd eraan. Met een beetje suiker is ook niet zoveel mis, maar we zijn in Nederland echte zoetekauwen. We gebruiken zo’n 25 suikerklontjes per dag en daarmee staan we wereldwijd op de derde plek van de 54 landen die internationaal marktonderzoekbureau Euromonitor heeft onderzocht (de Verenigde Staten staan op een).

Aan dit overmatig gebruik zit een schaduwzijde want suiker is slecht voor onze bloedsuikerspiegel waardoor we eerder vet opslaan en het risico op overgewicht, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten toeneemt. Suiker verstoort daarnaast ook de darmflora, ondermijnt het immuunsysteem en zorgt voor een versnelde veroudering van de huid. Redenen genoeg om drastisch met geraffineerde suiker te minderen of er zelfs mee te stoppen. En inmiddels is dat ook tot de World Health Organisation (WHO) van de Verenigde Naties doorgedrongen. Zij adviseren niet meer dan 12,5 suikerklontje (50 gram) per dag te gebruiken, maar liever nog zien ze dat het suikergebruik wordt teruggebracht tot 6,25 suikerklontje (25 gram) per dag. Dat laatste is wel een ambitieus plan, want met één glaasje frisdrank zit je al bijna aan deze dosering. Duidelijk is dat als onze gezondheid ons lief is we ons suikergebruik liever vandaag dan morgen naar beneden moeten brengen.

90/10%-regel

Misschien denk je dat het wel meevalt met je suikergebruik. Dat zou kunnen, maar de ervaring is dat dat bij de meeste mensen niet zo is. Daarom ontwikkelde ik een suikertest (zie het boek). Zo kun je erachter komen hoeveel verborgen suikers jij gebruikt. Wanneer je besluit (verborgen) suikers te vermijden, lees dan de tips in dit boek. Kies daarin wel je eigen weg. Voor de een werkt het om geraffineerde suiker helemaal af te zweren, terwijl het voor een ander beter is om het suikergebruik in kleine stappen terug te brengen. In mijn boek hanteer ik de 90/10%-regel. Dat betekent dat als je voeding voor 90% gezond is, er best wat ruimte is om af en toe iets te eten dat minder gezond is. Dat kan iets met suiker zijn, maar liever nog met suikervervangers die de bloedsuikerspiegel niet zo laten stijgen.

Bewustwording

Omdat elke verandering met bewustwording begint, bespreek ik in het boek ook de hoeveelheid suiker in producten uit 15 productcategorieën, zoals ontbijtgranen en (zuivel)dranken. Zo kun je in een oogopslag zien wat een gezondere keus is als het om suiker gaat. Daarnaast heb ik meer dan 120 heerlijke recepten opgenomen zodat je meteen suikervrij aan de slag kunt. En omdat een gezond menu uit meer bestaat dan alleen het weglaten van suiker, vind je ook andere voedingsadviezen in dit boek.

Echt koken

De basis van een gezond menu is écht koken. Dus laat die pakjes, zakjes en bakjes voortaan staan en ga zelf de keuken in. Moeilijk? Nee, dat is het niet. Misschien wel even wennen, maar de beloning voor zo’n suikerbewust leven zal zoet zijn. Je zult niet alleen weer beter gaan proeven, maar ook je stemming, de hoeveelheid energie en je gezondheid zullen erop vooruitgaan. How sweet is dat?

Onze boekentips

Lees alle reviews over Killerbody dieet Lees alle reviews over Grip op koolhydraten

Ook gezonder eten?

Op zoek naar de lekkerste recepten en betrouwbare informatie? Mis onze gratis nieuwsbrief dan niet en meld je nu aan!