De huid van Yael Adler: 4x voeding voor een gezonde huid

Het boek De huid van huidspecialiste Yael Adler staat vol feiten, inzichten en handige adviezen met betrekking tot onze huid. Waarom is douchen bijvoorbeeld beter dan baden? Waarom zweten we als we het warm hebben? Je leest ook over de invloed van voeding op je huid. Welke planten maken je huid bijvoorbeeld gezond? Hieronder vind je, uit het boek, tips voor 4x voeding voor een gezonde huid. Met unieke insidertip: eet tomatenpuree. Daar kan geen dure huidcrème tegenop!

Bekijk hier onze recepten met tomatenpuree >

Darmen en huid: dikke maatjes

Er bestaat een nauw verband tussen huid en voeding. In de dagelijkse praktijk van een huidarts gaat het voortdurend over voedingsmiddelenallergieën, overgevoeligheden, spijsverteringsstoornissen en tips voor het ultieme forever young-dieet. Welke bestanddelen van voeding komen de huid ten goede en welke zijn schadelijk of maken mensen zelfs ziek? Steeds opnieuw duikt de vraag op wat mensen zelf kunnen doen en wat ze beter kunnen laten.

Omdat ons huidbeeld wordt beïnvloed door wat we in onze mond stoppen, is de gezondheid van onze darmen uiterst belangrijk voor onze huid. Want voordat voedingsstoffen in onze huid aankomen, moet ons eten eerst het darmkanaal passeren. De darmen en de huid zijn dikke maatjes. Ze hebben goed contact met elkaar en beschermen ons lichaam – de een van binnen en de ander van buiten.

Antioxidanten

Vitaminen, maar ook secundaire plantenstoffen, behoren tot de antioxidanten. Antioxidanten helpen tegen oxidatieve stress, die weefsel en cellen beschadigt. Vele antioxidanten maken we continu en in grote hoeveelheden zelf aan. Hoewel ons lichaam met betrekking tot antioxidanten al veel doet, kan het natuurlijk niet alles in zijn eentje oplossen. Het is op aanvullende hulp van buiten aangewezen. Als je via je voeding een extra portie antioxidanten binnen weet te krijgen blijf je zichtbaar langer jong en rimpelvrij, en heb je minder aanleg voor kanker en andere organische ziekten als arteriosclerose, schildklierontsteking, reuma en zenuwaandoeningen.

Secundaire plantenstoffen

Secundaire plantenstoffen zijn in alle plantaardige voeding te vinden, zelfs in koffie, thee en wijn. Ze vervullen verschillende functies tegelijk. Zo geven ze de plant zijn kleur en zijn smaak en vervullen ze ook bepaalde beschermende functies. Bijvoorbeeld tegen schadelijke prikkels als uv-licht, maar ook tegen bacteriën, bederf en roofdieren. Bij het verteren profiteren wij net als de plant zelf van de beschermende eigenschappen van de secundaire plantenstoffen. Looistoffen, bijvoorbeeld uit zwarte thee, worden in de natuurgeneeskunde gebruikt om wonden of slijmvlies- en huidontstekingen te behandelen. Een zeer effectieve methode zonder risico’s.

4x voeding voor een gezonde huid

Hier een kort overzicht van de 4 gezonde plantenkleuren – met bijbehorende voedingsmiddelen. Zo eet je je huid gezond!

1. Oranje carotenoïden

Op de eerste plaats staan oranje carotenoïden uit geel, oranje en rood fruit en groente. In de natuur komen er meer dan zeshonderd carotenoïden voor, waarvan er pakweg vijftig een provitamine a-activiteit vertonen. Voor onze huid zijn vooral betacaroteen en lycopeen uiterst belangrijke stoffen. Een molecuul is in staat om meer dan duizend storende oxidanten in een klap onschadelijk te maken.

Betacaroteen wordt in het lichaam omgezet in vitamine a. Die is belangrijk voor ons immuunsysteem, voor bescherming tegen kanker, voor celgroei en huidvernieuwing, maar ook voor onze ogen. En lycopeen is sowieso de ultieme insider tip: tomatenpuree eten, dat hoge concentraties lycopeen bevat, daar kan geen dure huidcrème tegenop. Maar dan ook geen enkele! Ook tomatensap is goed, en als je er nog een druppeltje olie aan toevoegt, verbetert dat het oplossen van in vet oplosbare vitaminen in de darmen. Lycopeen voorkomt effectief rimpels en beschermt tegen zonneschade op de huid en daarnaast tegen hartinfarcten en borst-, maag-, darm- en prostaatkanker, maar ook tegen degeneratieve oogziekten.

2. Bladgroen of chlorofyl

Uitermate gezond is ook bladgroen of chlorofyl – bijvoorbeeld in spinazie, sla, broccoli, peterselie en tarwegras.

3. Gele flavonoïde

Verder de gele flavonoïde uit groene thee, citrusvruchten, bessen, uien, meidoorn en pure chocola.

4. Blauwe anthocyanen

Ten slotte: de blauwe anthocyanen in blauwe druiven, rode wijn, rodekool, aubergine, kersen en blauwe bosbessen.

Bij voorkeur door elkaar gemengd biedt de tuin van moeder natuur ons alles wat hart en huid begeren. Als je daarnaast nog sport, genoeg slaapt en genoeg tijd neemt om je te ontspannen, verhoog je je kansen op gezondheid, jeugdigheid en vitaliteit enorm.

Ook gezonder eten?

Op zoek naar de lekkerste recepten en betrouwbare informatie? Mis onze gratis nieuwsbrief dan niet en meld je nu aan!