4.2 / 5. 5

Spoedcursus vetverbranding

Je kent vast iemand in je omgeving die een grote eter is, van snoepen houdt, niet sport en tóch slank blijft. Vraag je je ook altijd af welk mysterie hier plaatsvindt? Welkom in de wondere wereld van onze vetverbranding!

Veel mensen stellen zich vetverbranding voor als een systeem vergelijkbaar met de motor van een auto. Deze motor kan aan- en uitgezet worden. Vetten en suikers vormen de brandstof voor de motor. Hoe meer de auto in beweging is, des te meer hij verbruikt. Ons menselijk systeem is echter lang niet zo simpel. Er komt veel meer bij verbranding kijken dan je denkt. Daarom geven we graag een spoedcursus vetverbranding.

Verbranding in rust

Verbranding in rust betekent alle energie die nodig is om het lichaam aan de gang te houden als je in rust bent. Denk aan je lichaam dat warm gehouden moet worden, je hart dat moet blijven kloppen, je brein dat aan het werk is en je hormonen die op peil gehouden moeten worden. Deze processen zijn verantwoordelijk voor ongeveer 60 procent van je dagelijkste verbranding. Vrouwen verbranden in rust z’n 1400 kilocalorieën per dag en mannen zo’n 1800. Het verschil zit hem in de lengte (mannen zijn gemiddeld langer dan vrouwen) en in de spiermassa (mannen hebben gemiddeld meer spiermassa dan vrouwen).

In beweging voor vetverbranding

Het is bewezen dat beweging positief is voor je vetverbranding. Toch is het belangrijk om te kijken naar hoe vaak en op welke manier deze beweging plaatsvindt. Zo kan iemand die een kantoorbaan heeft en tussendoor een uur intensief sport, minder vet verbranden dan iemand die een kantoorbaan heeft en daarbij niet sport. Hoe kan dat dan?

Iemand die tijdens zijn kantooruren minstens elke 45 minuten zijn benen trekt, een stukje loopt én gebruik maakt van een bureau waaraan je staand kan werken, zal gedurende de dag zijn verbranding op gang houden. Als daarbij ook nog constant kleine bewegingen worden gemaakt (ook wel fidgeting genoemd), wordt de verbranding nóg beter. Kleine bewegingen zijn bijvoorbeeld wiebelen met je been, in een stressbal kneden of met je sieraden spelen. Slanke mensen blijken vaak fanatieke ‘fidgeters’ te zijn. Wanneer je op deze manieren continu in beweging blijft zal dit gedurende de dag méér doen voor je verbranding dan een uur intensief sporten.

Bruin vet versus wit vet

We hebben in ons lichaam 2 soorten vet: bruin vet en wit vet. Wit vet bestaat voornamelijk uit vetdruppels en dient als energievoorraad voor ons lichaam. Bruin vet lijkt een mix tussen wit vet en spier te zijn. Het heeft een belangrijke functie voor het opwarmen van ons lichaam en zet calorieën om in warmte. Op deze manier kan het bruine vet helpen om wit vet te verliezen. Hoe meer van dit bruine vet je lichaam bevat hoe sneller je vetverbranding zal zijn. We willen dus zoveel mogelijk bruin vet in ons lichaam hebben!

Bruin vet wordt aangemaakt wanneer we het koud hebben. We kunnen ons bruine vet daarom trainen door ons lichaam bloot te stellen aan kou. Hoe doen we dat? Bijvoorbeeld door:

  • Dagelijks enkele minuten koud af te douchen
  • Af en toe een koud bad te nemen of wild te zwemmen
  • Veel tijd buiten door te brengen, juist als het buiten frisjes is
  • De verwarming een paar uurtjes per dag enkele graden kouder te zetten

Wat ga jij doen om je verbranding te stimuleren? Lees ook het artikel Afvallen? Dit zijn dé 7 manieren om vet te verbranden.

Lees verder over vetverbranding en een gezond gewicht:

Wil je wekelijks gratis inspiratie voor een gelukkige en gezonde leefstijl ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief:

Ja ik wil wekelijks gezonde recepten ontvangen ➔



Handboek vetverbranding

Meer lezen over vetverbranding?

Lees meer over dit boek ➔ Bestel dit boek ➔


Handboek vetverbranding

Meer lezen over vetverbranding?

Lees meer over dit boek ➔ Bestel dit boek ➔