Gezond aan tafel logo
In beweging naar een gezondere leefstijl

5 / 5. 1

Help! Hoe kom ik van mijn suikerverslaving af?

Herken je bij jezelf de signalen van een suikerverslaving?  Dan vraag je je waarschijnlijk af hoe je van je suikerverslaving af kunt komen. Een suikerverslaving kan erg lastig zijn om te doorbreken, maar het is zeker mogelijk. Een gebalanceerd en gevarieerd dieet, samen met bewuste keuzes met betrekking tot suikerinname, kan helpen bij het verminderen van suikerverslaving. Hier zijn een paar tips die je kunnen helpen:

Door: Angela Zamboni

Vermijd bewerkte voedingsmiddelen

Bewerkte voedingsmiddelen bevatten vaak grote hoeveelheden toegevoegde suikers. Probeer daarom zoveel mogelijk hele voedingsmiddelen te eten, zoals groenten, fruit die laag zijn in fructose (zoals aardbeien, blauwe bessen, bramen), eiwitten en gezonde vetten.

Geniet van een eiwitrijk ontbijt

Vermijd een koolhydraatrijk ontbijt zoals havermout, ontbijtgranen en toast en kies voor een omelet, gepocheerde eieren met groenten en avocado, of Griekse yoghurt met een handje blauwe bessen. Eiwitten en gezonde vetten zorgen voor een verzadigd gevoel, en zorgen daardoor dat je minder snel trek hebt in suikerrijk voedsel in de loop van de dag.

Eet regelmatig

Door regelmatig te eten, voorkom je grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel, waardoor je minder snel naar zoete snacks grijpt. Probeer bijvoorbeeld om de 3-4 uur een kleine maaltijd of een gezonde snack te eten zoals een klein handje ongezouten noten of een gekookt eitje.

Leer etiketten lezen

Suiker kan onder verschillende namen voorkomen op voedseletiketten, zoals fructose, glucosestroop, dextrose, sucrose en vele andere. Lees daarom zorgvuldig de ingrediëntenlijst om te zien hoeveel suiker er in een product zit.

Vervang suikerrijke snacks

Als je eenmaal weet hoeveel suiker er in bepaalde voedingsmiddelen zit, kun je op zoek gaan naar gezonde alternatieven. Probeer bijvoorbeeld noten, groenten met hummus of een handjevol zoute popcorn in plaats van snoep, koekjes of gebak.

Zorg voor voldoende slaap

Gebrek aan slaap verhoogt het verlangen naar suiker. Als je je overdag moe voelt zul je sneller een suikerrijke snack pakken dan wanneer je uitgerust bent.

Vermijd kunstmatige zoetstoffen

Kunstmatige zoetstoffen (zoals maltitol) kunnen ook een verslavend effect hebben, en sommige onderzoeken suggereren zelfs dat ze kunnen leiden tot overeten. Probeer daarom zoveel mogelijk natuurlijke zoetstoffen te gebruiken, zoals stevia.

Drink voldoende water

Laat suikerrijke drankjes zoals vruchtensapjes uit de supermarkt staan. Ze lijken gezond maar bevatten vaak veel toevoegde suikers. Vervang deze suikerrijke drankjes voor water of thee (zonder suiker natuurlijk).

Geef jezelf de tijd

Het doorbreken van een suikerverslaving kan enige tijd en doorzettingsvermogen vergen. Wees geduldig en geef jezelf de tijd om geleidelijk aan nieuwe gewoonten te ontwikkelen. Probeer kleine veranderingen aan te brengen en bouw dit langzaam uit naar een gezondere levensstijl.

Heb je na het lezen van dit artikel het idee dat je een suikerverslaving zou kunnen hebben, en zou je graag willen minderen met suiker en/of afvallen? De boeken ‘’Lekker afvallen met minder koolhydraten’’ kunnen je op weg helpen naar een gezondere levensstijl zónder hongergevoel!

Lees verder over een gezonde voedingskeuzes:

Voorstel Gezond aan tafel 2023 (Instagram-bericht (Vierkant)) (Facebook-omslagfoto) (1640 x 700 px) (1640 x 600 px) (882 x 496 px) (2480 x 801 px) (1170 x 450 px)

Lekker afvallen met minder koolhydraten

Dit artikel is gebaseerd op dit boek

  • 2 kilo per week afvallen én lekker eten
  • 8 volledige koolhydraatarme weekmenu’s waarvan 4 vegetarisch
  • Handige informatie, richtlijnen, tips en tricks
Lees meer over dit boek ➔ Bestel dit boek ➔
Voorstel Gezond aan tafel 2023 (Instagram-bericht (Vierkant)) (Facebook-omslagfoto) (1640 x 700 px) (1640 x 600 px) (882 x 496 px) (2480 x 801 px) (1170 x 450 px)

Lekker afvallen met minder koolhydraten

Dit artikel is gebaseerd op dit boek

  • 2 kilo per week afvallen én lekker eten
  • 8 volledige koolhydraatarme weekmenu’s waarvan 4 vegetarisch
  • Handige informatie, richtlijnen, tips en tricks
Lees meer over dit boek ➔ Bestel dit boek ➔