Bosvruchten: kankerwerend

Hou jij ook zo van frambozen, aardbeien, blauwe bessen, bosbessen en cranberry’s? Dan hebben we goed nieuws: bosvruchten zijn kankerwerend! In dit blog lees je meer.

Wil je meer weten over welke voedingsmiddelen kanker kunnen tegengaan? Lees dan het boek Eten tegen kanker van de Canadese artsen Richard Béliveau & Denis Gingras. Een derde van alle kankergevallen is volgens hen rechtstreeks terug te leiden naar een verkeerd en overvloedig eetpatroon. Hun motto: verander je eetpatroon en de kans dat je zonder enge ziektes oud wordt, neemt aanmerkelijk toe.

Resultaten onderzoek zeer veelbelovend

Omdat klein fruit vanwege zijn seizoensgebondenheid een relatief bescheiden plaats inneemt in onze voeding, is het nog maar sinds kort dat hun effect op kankerpreventie kon worden onderzocht. En de resultaten tot nu toe zijn zeer veelbelovend: door regelmatig blauwe bessen en aardbeien te eten kan het risico om hormoononafhankelijke borstkanker te krijgen met 30 procent dalen. Die bescherming is niet verbazingwekkend, want onderzoekers die zich verdiepen in de kankerwerende eigenschappen van allerlei voedingsmiddelen, noemen voortdurend de kleine vruchten als belangrijke voedingsmiddelen voor kankerpreventie.

Bosvruchten kankerwerend: werkzame stoffen

Het kankerwerende vermogen van kleine vruchten is met name toe te schrijven aan de stoffen ellaginezuur, anthocyanidinen en proanthocyanidinen. Zij hebben een sterk remmend effect op angiogenese (de vorming van nieuwe bloedvaten vanuit bestaande bloedvaten, een essentieel proces voor de groei en het uitzaaien van kanker) en antioxiderende eigenschappen (antioxidanten vangen agressieve stoffen weg die schade kunnen geven aan cellen en weefsels en voorkomen daarmee mogelijk op de lange termijn ziekten als kanker en hart- en vaatziekten).

Klein fruit is daarmee een belangrijke bron van kankerwerende stoffen en verdient daarom een ereplaats in een voedingspatroon dat erop gericht is kanker te voorkomen. En dat temeer omdat niemand bezwaar kan maken tegen een dagelijkse portie van die verrukkelijke vruchten!

Tips

  • Het is beter om gedroogde cranberry’s te eten dan cranberry’s als saus, bijvoorbeeld door ze toe te voegen aan de graanvlokken voor het ontbijt of aan een schotel van gemengde gedroogde vruchten.
  • Bosbessen en andere bessen kunnen het hele jaar worden gegeten door ze als diepvriesproduct te gebruiken in yoghurt, met ijs of in allerlei desserts.

Recepten

Hieronder vind je een aantal recepten met bosvruchten. Veel plezier met koken en hup ... gezond aan tafel!

Ook gezonder eten?

Op zoek naar de lekkerste recepten en betrouwbare informatie? Mis onze gratis nieuwsbrief dan niet en meld je nu aan!