Aubergine: onze 3 favoriete gerechten

Wij vinden aubergine een topgroente. En omdat wij zo blij met hem zijn, hebben we hier onze 3 favoriete auberginegerechten op een een rij gezet, plus 4 weetjes. Ga jij deze heerlijke groente ook vaker eten?

1. In plaats van lasagnebladen

Eet jij koolhydraatarm of wil je meer groenten eten? Vervang je traditionele lasagnebladen eens door plakken aubergine. De combinatie met gehakt, tomatenblokjes en kaas vinden wij echt superlekker!

2. Aubergine-dip (baba ganoush) is zalig

Jaaaaaa, hier kun je ons dus middenin de nacht voor wakker maken: aubergine-dip oftewel baba ganoush. Het meest simpele recept: pureer aubergine met knoflook, tahin (sesampasta), citroen, olijfolie en peper en zout. Je kunt bijvoorbeeld ook komijn toevoegen, (gerookte) paprikapoeder, zongedroogde tomaatjes, amandelschaafsel en/of munt: experimenteer er maar op los. Heerlijk met rauwkost en/of stukjes brood!

3. Gegrild

Onze laatste favoriet: gegrilde aubergine. Wij houden wel van barbecueën, maar niet van veel vlees. De aubergine is heerlijk op de barbecue: insmeren met olie, knoflook en citroen, lekker grillen aan beide kanten en vervolgens bestrooien met feta en wat koriander. Als het geen barbecue-weer is dan kun je natuurlijk ook gewoon een grillpan gebruiken.

Weetjes

De aubergine is erg gezond. De groente is caloriearm, nitraatarm, bevat geen zout en is vezelrijk. Hij bevat mineralen zoals kalium, fosfor en magnesium, en vitamine C, B1 en B2 en het antioxidant anthocyaninedie (verkleint het risico op hartaandoening en beroerte).

Aubergines horen, net als bijvoorbeeld aardappelen, tomaten en pepers, tot de nachtschadefamilie. Mensen met een verhoogde doorlaatbaarheid van de darmen (bijvoorbeeld de ziekte van Crohn of het prikkelbaredarmsyndroom) kunnen deze beter laten staan. Mensen met gezond werkende darmen, kunnen de giftige, ontstekingsbevorderende alkaloïden uit de aubergine niet opnemen; zij kunnen daarom gewoon genieten van deze gezonde groente.

Aubergines bewaar je niet in de koelkast, wel op een donkere, koele plaats. Zo blijven ze langer goed. Je eet ze het beste in de maanden januari, februari, april, mei, november en december; volgens de groente- en fruitkalender van Milieu Centraal veroorzaakt consumptie dan de minste milieubelasting.

Recepten

Hieronder vind je een aantal recepten met aubergine. Veel plezier met koken en hup ... gezond aan tafel!

Ook gezonder eten?

Op zoek naar de lekkerste recepten en betrouwbare informatie? Mis onze gratis nieuwsbrief dan niet en meld je nu aan!