Gezond aan tafel logo

Meditatie: tips om te starten én vol te houden

7 oktober 2021

Door Frank Bruining

Meditatie is een alom geaccepteerde methode voor meer zelfinzicht. Meditatie is dus een middel om jezelf beter te leren kennen. Je begint met het ontwikkelen van een open mind door jezelf te onderzoeken met behulp van meditatie. Het is trouwens ook bewezen dat mediteren bijdraagt aan een flexibele levenshouding.

Meditatie geeft uiteindelijk ruimte en vrijheid; vrijheid tussen stimulus en respons. Vrijheid tussen ‘er komt iets op’ en hoe jij ermee omgaat; omdat je steeds meer gaat zien dat dat losstaat van wie jij in essentie bent.

Meditatie geeft je ruimte en vrijheid, want het ontkoppelt stimulus van respons.

De essentie van jou verandert niet, wat er ook om je heen gebeurt.
De essentie blijft gewoon waarnemen, of het nou iets leuks is of iets dat niet leuk is.
De essentie blijft gewoon de essentie; de essentie blijft het bewustzijn. Dat kun je alleen maar ervaren en op het moment dat je het ervaart dan zul je merken dat de impact van de dingen in je omgeving steeds minder invloed heeft. Dat betekent niet dat je dan niets meer doet; nee, integendeel. Je gaat steeds meer in de actie, maar niet vanuit angst.

Dankzij meditatie ga je dus meebewegen met dat wat er in je omgeving gebeurt, in plaats van tegen de gebeurtenissen te vechten.

Lees ook:
Hardlopen als meditatie: kom hardlopend tot rust

Reserveer een vast tijdstip

Sommige mensen vinden het lastig om dagelijks te mediteren. Wat sowieso helpt is om een vast tijdstip te reserveren, liefst twee keer op een dag, bijvoorbeeld ’s morgens een keertje en ’s avonds een keertje: en dan minimaal tien minuten en maximaal een halfuur. En doe het als je net begint zeker niet te vaak en niet te lang in één keer.

Mensen zeggen vaak dat ze geen tijd hebben om te mediteren, maar de meeste mensen hébben eigenlijk wel tijd, maar ze vergeten gewoon te mediteren. Dat is wat ik tenminste geregeld van cursusdeelnemers hoor: dat ze er niet aan denken. Het is belangrijk om je tijdstip zó te kiezen dat je er ook aan herinnerd wordt om te gaan mediteren. Het is handig als je voor een moment kiest waarop je getriggerd wordt. Als je graag ’s morgens mediteert, dan kun je ervoor kiezen om het bijvoorbeeld net voor of net na het douchen te doen. Het kan natuurlijk ook gewoon als je uit je bed stapt of na het tandenpoetsen. Zo van: ‘Tandengepoetst? Oké, dan mediteren.’ Elke dag hetzelfde ritueel, zodat mediteren een standaardding wordt. Er zit dan een routine in, net als het tandenpoetsen er van jongs af aan inzit. Je kunt natuurlijk ook een reminder op je telefoon instellen om je eraan te herinneren.

Zorg dat je niet gestoord wordt en ga door

Spreek ook met je huisgenoten af dat je niet gestoord wilt worden en zorg er zelf ook voor dat je niet gestoord wordt: zet je telefoon op stil. En nog één tip: blijf doorgaan. Als je aan het mediteren bent, dan borrelen er dikwijls allerlei gedachten op in de trant van: ‘O ja, ik moet dit nog even doen.’ Stop dan niet met mediteren om die dingen ‘even snel’ te doen. Blijf gewoon echt dedicated bezig met je meditatie.

Na mijn eerste lange meditatieretraite mediteerde ik twee keer per dag een uur. Ging het mij makkelijk af? Nee, zeker niet altijd. Maar ik koos ervoor om toch te mediteren.

Wat kun je doen om door te zetten? Als je écht iets wilt, ga er dan de volle honderd procent voor. Leer je eigen valkuilen kennen en zorg dat je weet hoe je ze kunt herkennen. Bespreek je intentie met je partner, met je kinderen of met vrienden. Neem beslissingen over zaken die jouw intentie in de weg kunnen zitten.

Do or do not, there is no try!

Denk je dat het je niet lukt om het nu vol te houden, begin later als het je wel lukt. Bespaar jezelf de teleurstelling én de energie. En onthoud de uitspraak van Yoda uit Star Wars: Do or do not, there is no try!

  • Lees meer in dit boek

    Ik kan alles, dus jij ook
    Ik kan alles, dus jij ook

    • Leer dat je alles kunt en ervaar ontspanning en tevredenheid
    • Alles over de vijf principes voor een makkelijk leven van de sjamanen in de Andes
    • Helder en begrijpelijk, vol voorbeelden, ervaringen en oefeningen
    Je bestelt en rekent af bij: Boekenwereld


    • Boekenwereld.com: onze eigen boekwinkel
    • Veilig winkelen, bestellen en betalen
    • Laagste prijs op de nieuwste boeken
    • Regelmatig gratis e-books

    Thuiswinkel waarborg

    Onze veilige betaalmethoden:

    • Ideal
    • Mastercard
    • VISA
    • Bancontact
    • AfterPay

    Ook gezonder eten?

    Op zoek naar de lekkerste recepten en betrouwbare informatie? Mis onze gratis nieuwsbrief dan niet en meld je nu aan!