Hummus als gezond tussendoortje (en meer)

Wat krijg je als je gepureerde kikkererwten, tahin (sesamzaadpasta), olijfolie, knoflook en wat kruiden mengt? Hummus! Wij zijn fan van dit veelzijdige, gezonde smeersel, als dip met (volkoren) brood en/of groenten.

Kikkererwten

Het hoofdbestanddeel van hummus zijn kikkererwten. Kikkererwten zijn net als andere peulvruchten enorm voedzaam (en duurzaam om te verbouwen!). Door de toegevoegde olijfolie bevat de dip veel gezonde, onverzadigde vetten. Sowieso al twee redenen waarom je het regelmatig zou moeten eten – nog afgezien van dat het heerlijk is natuurlijk.

Zelf maken

Veel supermarkten verkopen kant-en-klare hummus. Bij Gezond aan tafel zijn we fan van zelf maken, en in dit geval is dat klusje zo geklaard. Gooi alle ingrediënten bij elkaar en pureer ze met een staafmixer of in de blender. Klaar!

Variatie met hummus

Er zijn veel verschillende recepten voor hummus in omloop. Dat maakt het ook zo leuk: lekker variëren!
Gebruik bijvoorbeeld verschillende kruiden, zoals paprikapoeder, chilivlokken, komijnzaad, bieslook en/of peterselie. Ook leuk: groenten toevoegen. Denk aan zongedroogde tomaten, bieten of artisjokharten.

Daarnaast kun je ook nog andere peulvruchten gebruiken in plaats van kikkererwten. Officieel mag je de dip dan geen hummus meer noemen, maar ach, wat kan ons het schelen. Met witte bonen vinden wij bijvoorbeeld heerlijk (met koriander en komijn), net als met zwarte bonen.

Meer dan een dip

Hummus is heerlijk als dip. Schotel ons een portie voor met (volkoren) pitabrood of wat worteltjes, paprika, bleekselderij en/of komkommer en we ontwaken meteen uit onze (middag)dip! Een heerlijk, gezond en kleurrijk hapje tijdens een feestje trouwens.

Maar ook op een boterham of wrap met bijvoorbeeld avocado en ei kunnen wij het niet weerstaan. Het kan zelfs in hoofdgerechten worden gebruikt, zoals pitabroodjes met falafel of een kip-pastasalade met o.a. rucola, tomaatjes en paprika.

Recepten

Hieronder vind je een aantal recepten met hummus. Veel plezier met koken en hup ... gezond aan tafel!

  • Lees meer in dit boek

    Bruschette en crostini
    Gezond leven doe je zo!

    • Gezonde voeding, beweging en ontspanning voor jonge (en oudere) mensen met een druk leven
    • 100 gezonde recepten, weekmenu’s en overzichtelijke boodschappenlijstjes
    • Uitgangspunt: betaalbare producten die gewoon in de supermarkt te koop zijn
    Je bestelt en rekent af bij: Boekenwereld


    • Boekenwereld.com: onze eigen boekwinkel
    • Veilig winkelen, bestellen en betalen
    • Laagste prijs op de nieuwste boeken
    • Regelmatig gratis e-books

    Thuiswinkel waarborg

    Onze veilige betaalmethoden:

    • Ideal
    • Mastercard
    • VISA
    • Bancontact
    • AfterPay

Ook gezonder eten?

Op zoek naar de lekkerste recepten en betrouwbare informatie? Mis onze gratis nieuwsbrief dan niet en meld je nu aan!